web 2.0

۳۰.۶.۹۱

اندر احوالات قلبهای مریض

زمانی یک روحانی به من گفت: یه چیزی در مورد شما لرهاست که خیلی بد است.
پرسیدم: چی؟
گفت: اینکه زنها دست مرد نامحرم رو می بوسند و مردها سر زن نامحرم را.
گفتم: درسته. این رسم عشایره که دختر عمو، دختر عمه، دختر خاله یا دختر دایی دست پسرعمو، دایی، خاله یا عمه را می بوسد و مرد فامیل سر آن زن را می بوسد. شما بر اساس قواعد فقهی خودتان راجع به آنها قضاوت می کنید. اما آیا قبول دارید در محیطهای سنتی شهری از جمله جایی که شما از آن آمده اید مشکلاتی در خصوص سکس محارم و یا ارتباط دختر عمو و پسرعمو (خاله، عمه، دایی) بارها اتفاق می افتد اما من در میان مردمم حتی یکبار هم این را نشنیده ام؟
عشایر در جلسات زنهایشان را در پستو قایم نمی کنند و زنها اسم دارند و «منزل»،«بچه ها» و ... نیستند.
***
این دیدگاه های سنتی بسته که همه دنیا را از یک سوراخ می بییند بسیار نفرت انگیز است. اینکه همه ارتباطات به نحوی سکسی تفسیر شوند، تنها از ذهنهای بیمار بر می آید، به قول خداوند متعال «فی قلوبهم مرض».
یکروز خانم خیراندیش شاگرد شوهر مرحومش را بغل می گیرد و آن جنجالها بر پا می شود، روز دیگر نیکی کریمی استاد انتظامی را بغل می کند چنین هیاهویی برپا می شود.
دارد چه بر سر ما می آید؟ این جامعه‌ی مدرن شهریِ پیشرفته‌ی ام‌القرای اسلام حتی به اندازه‌ی مردمان بدوی عشایر هم نمی تواند متمدن باشد؟ تا کجا می خواهیم مردم را با شلاق سنت‌های مندرس و دلهای بیمار از دین فراری دهیم؟
balatarin
Delicious
Twitter

22 نظر:

ناشناس گفت...

بابام جان از خودت قانون وضع نکن. نص صریح اسلام این است که این کار گناه است. چرا بی دلیل آن را به سنت ربط می دهید. دین اسلام همین است که می بینید. در کدام فرقه از فرقه ای اسلامی سراغ دارید که حجاب اجباری نباشد یا زن نامحرم بتواند مرد نامحرم را در آغوش بگیرد. اسلام همین گندی است که می بنید.

ناشناس گفت...

یک لر خرم آبادی
آفرین و درود بر تو.بعنوان یک لر حرفات رو تاییید می کنم.(اوفیش و سیقت برار).در پاسخ کامنت بالایی:ناشناس جان،به تو چه؟ بنده هم یک مسلمان شیعه هستم و قواعد را نیز رعایت می کنم.این به خودم مربوط است و شخص دیگری رو نمی تونم مجبور کنم.معلومه شما از اسلام هیییچ بوی نبردی.اسلام میگه(قرآن)تجسس نکنید.در یک کلام یعنی:کار دیگران به خودشون مربوطه،به من و تو و نویسنده بلاگ و...مربوط نیست/در ضمن ای دوستان،خجالت بکشید،این آقا دیگر پیر شده،تخیلات سکسی خودتون رو بذارید کنار.به خدا شما مشکل روانی دارید

Unknown گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Fardad گفت...

آقا يا خانم نگارنده مقاله اين گونه تماس ها در شرع مقدس شما حرام است و تبصره اي هم ندارد. اين ذات اسلام عزيز شماست. حالا اگه شما و مسلمانان بسياري سعي در تلطيف قوانين خشك خشن و جنايت بار اسلام داريد و ميخواهيد يه اسلام مدرنيزه بيافرينيد ديگه مشكل شماست نه مسلمانان واقعي.

ناشناس گفت...

لر ،کرد است و برای خود فرهنگی کهن تر و جا افتاده تر از اسلام دارد. همین.

ناشناس گفت...

آقایا خانم "یک لر خرم آبادی " عزیز ، قرآن گفته ولا تجسسوا ، این درست . ولی تجسس مربوط به زوایای خصوصی و ناپیدای زندگی اشخاص است . یعنی به قول شما در احوالات خصوصی مردم (اون پشت مشت ها ) فضولی نکنید که بخواهید چیزی را کشف کنید . ولی در مورد در آغوش گرفتن زن و مرد نامحرم در انظار عمومی ، خوشتان بیاید یا نه ، اسلام نظر مخالف دارد. راحت ترین راه فرار در اینگونه موارد این است که بگوئیم از کجا معلوم که این قضیه در دین اسلام بوده ؟ راستش این است که هم می خواهیم مسلمان باشیم و هم هر کاری که دلمون خواست انجام بدیم . خدا وکیلی اینجوری نیست ؟

ناشناس گفت...

آقای ناشناس ، برادر جان این عبارت (لر کرد است ) که فرمودید یعنی چه ؟

ناشناس گفت...

نیکی کریمی استادش رو در آغوش گرفت .آقای احمدی نژاد هم دست معلمش رو بوسید ..این به اون در .چه حوصاه ای دارن اونایی که همه چیز رو میخوان بزارن زیر ذره بین .

یه لر گفت...

با سلام
اول به عنوانیک لر مقیم خرم آباد از نگارنده متن بالا تشکر میکنم که فرهنگ قومیت خودمون رو به روشنی و بدون هیچ ابهام بیان کرده (دس مریضا)
به آقای نشناس اول خواهشا در خصوص رسوم قوم بزرگ و ریشه داری که قدمت تمدنش از 40هزار سال فراتر است به این شکل اظهار فضل نفرما این طیف احکام میان اقوام غرب کشور یک اصل تاکید کننده به افراد فامیل است که تا زمانی به عنوان زن و شوهر خطاب نشدید خواهر برادر و یا هر رابطه محرمیت غیر از زوجیت دارید.

آقای fardad عزیز
یه کم روشنتر فک کن (...) همیشه عرض کردم لر ریشه 40 هزاره داره اسلام نیوردن که پیشینه 38 هزار سالشونو از دست بدن یه کم مفهومی و جامعتر رو مسائل زوم کنید.

در خصوص لر همان کرداست مفهوم بحث شباهت آداب و رسوم باید باشد کر چه ریشه واحد دارند و در کتوب تاریخی لر را یک شاخه از مجموعه کرد معرفی کرده اند ولی نظرات متعددی در این خصوص هست که به این خبر ارتباط خاصی ندارد

ناشناس گفت...

مرسی آقای ناشناس اول! اسلام همین گندی است که می بینید! قوانینش هم هیچ ربطی به سنت ندارد. وقتی "حکومت" اسلامی می خواهید، یعنی قوانین اسلامی در همه جای آن جاری است: عشایر، لر، کرد، پارس، عرب، شهر، روستا...! دوستان لر هم اینقدر تعصب قومیتی نداشته باشند لطفا.
در نهایت در حکومت اسلامی یک خانم/آقا حق بغل کردن و بوسیدن نامحرم را ندارد. چه جلو دوربین، چه...! اگر شما حق بوسیدن دست یا جای دیگر! نامحرمی را می خواهید باید نوع حکومت را عوض کنید!!

ناشناس گفت...

اسلام برای آنها که قبولش دارند هیچ گندی نیست، زمانی گند می شود که می خواهند آنرا به دیگران هم تحمیل کنند و آنوقت بوی گندش در می آید. دموکراسی و احترام به حقوق دیگران قبول کنیم که عیسا به دین خود، موسا هم بدین خود. هرکس هر عقیده ای دارد محترم است و هروقت بخواهد آنرا به دیگران تحمیل کند، نا محترم است و باید منادیش تنبیه شود، نه بخاطر دین داشتن بلکه به خاطر اینکه به عقیده دیگران احترام نمی گذارذ.

ناشناس گفت...

اصیل ترین طایفه کرد آری لر است ودارای فرهنگ انسانی و مردانگی است که در آن مردانگی و شرافت و ناموس و احترام به زن را می توان دید....اما آخوند که نه دارای اصل و نصب است و نه دارای ناموس و مردانگی................هر که با آخوند هم پیاله شد از انسانیت و مردانگی و ایرانی بودن دور شده

ناشناس گفت...

بابا واقعا از ملت ایران خیلی خوشم میاد. دارن زیر و بالای ایران رو هاپولی میکنند، هر بلایی که میخوان داره سرمون میارند، بعد ما مشکلمون اینه که نیکی کریمی استاد انتظامی رو بغل کرده. خجالت بکشید. تو این سی و چند سال خیلی چیزای ما از بین رفته، ولی فرهنگمون واقعا به اندازه 350 سال پس رفته. متاسفم

Fardad گفت...

آقاي يه لر گفت عزيز من كه چيزي راجع به اقوام ايراني از قبيل لر و ترك و كرد و پارس و عربو بلوچ و غيره نگفتم كه داري قدمت قوم لر و به رخم ميكشي. با قدمت تاريخي يا بي قدمت اگر پذيرفتي كه مسلماني بايد همه قوانين سبعانه و جنايت كارانه و متحجرانه اش را اجرا كني. مسلمون مسلمونه ديگه به قوميتش چكار داري؟ كرد مسلمان يا عرب مسلمان يا هندي مسلمان فرقي نميكنه همه بايد مقرراتش و رعايت كنند. تو اگه تعصب قومي ات گل كرده چرا درشت بار من ميكني؟ حرف من راجع به هيچ قوم و نژادي نبود در مورد اسلام بود و همه كساني كه تلاش ميكنند آن را بر خلاف واقع يك دين مترقي و رحيم و مهربان جلوه بدهند

ناشناس گفت...

بیاییم واقع گرا باشیم ما ایرانی ها(کلیه اقوام)متاسفانه در تعاملات اجتماعی خود تعادلی نداریم خیلی زود با همه چیز به شکل افراطی ویا به صورت تفریطی برخورد می کنیم.در این مورد واقعاًاتفاق خاصی نیافته وقطعاً ضربه به شریعت نخورده است.دوستانی که دم از نص صریح اسلام می زنندرعایت نشدن احکام شرع مقدس را درخیلی جاها فی المثل سود در حد ربا بانکها وموسسات خصوصی بررسی کنند.

ناشناس گفت...

اسلام از این مهمتر هم قانون داره.یکی اینه که ظلم حرومه یا اینکه دروغ حرومه پس بقیش چطور شد؟همش رو کنار گذاشتی واین یکی رو چسبیدی؟!!!!

ناشناس گفت...

من یه لر بختیاریم خوشبختانه فرهنگ عربی ا نتونسته در فرهنگ غنی اقوام اصیل ایرانی مثل کرد و لر و قشقایی نفوذ چندانی داشته باشه در ضمن حرف دوستمون هم درسته لرها شاخه ای از کردها میباشند .هر جا که کرد باشه اونجا ایران است

مَتَتی گفت...

چند نکته:
1- درصورت امکان به جای ناشناس ماندن نام یا نامی مستعار بنویسید.
2-من اصلاً قصد مانور دادن بر مسائل قومیتی رو نداشتم و اگه چنین برداشتی شده متاسفم. میخوام بگم اگر چه به قول دوستان قرائت خشک فقهی از اسلام میتونه خیلی سختگیرانه باشه اما قرائتهای ملایم و عاقلانه از اسلام هم برای رجوع کردن وجود داره. و به علاوه رفتار ایرانیان نشان دهنده ی دیدی بازتر و تساهل و تسامحی بیشتر بوده و برخی علائم در رفتار عشایر گویای این موضوع است که میتوان از آن الهام گرفت.
3- لطفا همه مان برای همه ی قومیتها بدون استثنا احترام بگذاریم.
4- بدگویی برخی دوستان به اسلام و مسلمین گرهی از کار ما نخواهد گشود. توهینهای دوستان سکولار به دینداران یک چرخه ی غلط در توهینهای دوسویه و خشونت را ایجاد خواهد کرد و عرصه را برای تندروهای مذهبی یا غیر مذهبی باز خواهد کرد. به قول خاتمی:
«این عمل به سادگی ابزار دست جنگ افروزان و نیروها و قدرت‌هایی می‌شود که منافع نامشروع خود را در گسترش نفرت میان ملت‌ها و ادیان الهی آنان می‌بینند.»

ناشناس گفت...

خیلی قشنگ بود امیدوارم سایرین به دور از تعصب و مسائل مربوط به جنسیت به این مسئله فکر کنن تا به یه نتیجه معقولی برسن

Unknown گفت...

بیستمی:
مولوی خیلی قشنگ گفته :هرکسی از ظن خود شد یار من....
خوب شما که معنی "بوسهء احترام" رو حالیتون نمیشه به این دلیله که هرگز برای هیچکسی حتی خودتون احترام ویژه قائل نبودید در حالیکه در مقابل جنس مخالفتون همیشه یه حس ثابت و یکسان داشتیدکه احترام نبوده بلکه....
تمرین کنید به همهء آدما مث آدم نگاه کنید نه فقط با نگاه زن و مرد.درست میشید به همون خدا.

ناشناس گفت...

سلام به همه دوستان عزیزازهمه نظر2اتیشه!چه طرفدارهای اسلام وچه مخالفین اسلام که درافراطی ترین شکل ممکن اظهارنظرمیکنن!چرانمیتونیم ملایمترازعقیده مون دفاع کنیم وبه اعتقادات هم احترام بگذاریم من لرمیدونم که این رسم دست دادن فقط دربین اقوام درجه1!وصرفابرای خوشامدگویی به اشنایان است وقطعا هیچ کس دراین رسم دیرینه به دنبال ارضای غریزه جنسی نیست!حالامسلموناش دست میدن ونامسلمونا نه همین

ناشناس گفت...

من یکی بختیاری هستم
من حتی با دختر عموها و دختر خاله ها روبوسی میکنم ولی هیچ وقت حسی بهم دست نمیده(منظورم حسی هست که اون روحانی با دیدن موی نامحرم بهش دست میده)

ارسال یک نظر