web 2.0

۹.۹.۸۹

درباره افشاگری های ویکی لیکس

انتشار هزاران سند توسط ویکی لیکس بی شک عصر تازه ای را در تاریخ بشر گشوده. هر رسانه ای را نگاه کنید سخت سرگرم تحلیل محتوای اسناد مذکور است. قطعاً کلیه سازمانهای جاسوسی و اطلاعاتی کشورهای مختلف هم به همین کار مشغولند. و البته اسناد یا اطلاعات هیچ کشوری نمی تواند به اندازه بزرگترین ابرقدرت دنیا اثر گذار و جالب توجه باشد.
سیاستمدارن از محافظه کارترین دولتهای عربی تا دموکرات ترین دولتهای غربی همواره تلاش در پرده پوشی و پنهان کاری دارند، اما حالا پرده افتاد و پادشاه برهنه است!
اما این کار تنها یک وجه ندارد. نکته جالب این است که علی رغم همه شلوغ کاریهای دولت آمریکا اسناد ویکی لیکس بسیار بیش از آنچه ضرری را متوجه این دولت کند، در جهتی است که می تواند به چالشهای عمیقی در میان دولتهای خاورمیانه بدل شود.
در عوض اسرائیل کمترین آسیب را دیده:« سخنگوی دولت اسرائیل گفته است این کشور از افشای اسناد محرمانه، روسفید بیرون آمده است.بی بی سی»
با این تفاسیر آیا این موارد اتفاقی است؟
اینکه سیاستمداران در خفا فحش و ناسزا حواله هم کنند تازگی ندارد، اما افشای اسنادی رسمی که گویای دشمنی تمام عیار اعراب علیه ایران، حمایت دولت ترکیه از القاعده (تحریک شدید لائیک های ترکیه)، حمایت دولت خودگردان از کشتن هموطنانشان توسط اسرائیل و ... باشد؛ می تواند دردسرهای بسیار بزرگتری را در منطقه خاور میانه موجب شود.
شاید بدبینانه بودن این ایده ناشی از بستر تاریخی و فرهنگی ما باشد، ولی بعید است که اینها همه اتفاقی باشد. مثل یازدهم سپتامبر این بار هم همان سوال پیش می آید که:
بزرگترین ابرقدرت جهان (آمریکا) اگر می خواست نمی توانست مانع از انجام این کار شود؟
به هر حال پشت پرده ماجرا هر چه باشد، برهنه کردن پادشاه و رو کردن اسناد محرمانه دولتها که طی آن کثافت کاریهای سیاسی خود را پنهان می کنند می تواند فصلی نو را در مفهوم آزادی بیان و حتی تاریخ بشر باز کند!
balatarin
Delicious
Twitter

1 نظر:

منا گفت...

من با این قضیه که چند وقت یه بار یه نفر تشت رو از بالا پشت بوم بندازه پایین کاملا موافقم... اینطوری ملت سعی می کنن کمتر دروغ بگن و خالی ببندن!

ارسال یک نظر