web 2.0

۱۰.۹.۸۹

رسوایی های ویکی لیکسی و انتخاب راهبرد

1- بر اساس اسناد منتشر شده ویکی لیکس شاه عربستان، ولیعهد امارات، شاه بحرین و بسیاری دیگر از رهبران عرب خواستار حمله به ایران شده اند.
2- مطابق اسناد مذکور اسرائیل پیش از حمله به غزه با رئیس جمهور مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین هماهنگی به عمل آورده.
با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی منطقه، همه می دانیم که به طور بالقوه اعراب منطقه دل خوشی از ایران ندارند. تقریباً هر آدم عاقلی می توانست چنین رفتارهایی را از سران عرب پیش بینی کند.
همچنین درست زمان حمله اسرائیل به غزه هم شایعاتی در مورد هماهنگی با خود فلسطینی ها و سران عرب برای حمله به فلسطینی ها منتشر شده بود.
اما حالا حرف از حدس و شایعه گذشته و این موضوعات به صورت مستند از پرده بیرون افتاده. حالا اینکه چه رویکردی را باید پیش گرفت، چالشی جدی برای دستگاه دیپلماسی کشورهای منطقه است. به نظر من اظهار نظر رسمی احمدی نژاد در این رابطه عاقلانه ترین رویکرد است:« رابطه ما با کشورهای همسایه برادرانه و دوستانه است و این شيطنت‌ها در این رابطه تاثیر ندارد و این اسناد از نظر ما فاقد اعتبار است.»
این ژست دیپلماتیک مناسبی است، ولی قطعاً نمی تواند راهبرد مناسبی برای ایران باشد. در خصوص راهبرد ایران در منطقه هنوز و همیشه این سوال کارشناسان سیاسی پابرجا ست که:
وقتی اعراب به ما رحم نمی کنند (بند اول) و حتی فلسطینیها خودشان به خودشان رحم نمی کنند (بند دوم)، چرا ایران باید هزینه رویارویی اعراب و اسرائیل را بپردازد؟
balatarin
Delicious
Twitter

1 نظر:

منا گفت...

اینو خوب اومدی...;)

ارسال یک نظر