web 2.0

۲۳.۱.۸۸

گافهای فیلم «ماجرای عجیب بنجامین باتن»


در سایت (imdb) بخشی به نام گافها وجود دارد. در این بخش اشتباهات و سوتی های فیلم بیان می شود که جالب و گاهی با نمک است. سوتی هایی که گاه از دید بیننده عادی به دور می ماند اما چشمهای تیزبین کارشناسان آن را شکار می کند:
نمایان بودن کارکنان و وسایل:
1- در صحنه ای که "بنجامین" با دخترش ملاقات می کند دست یکی از کارکنان که درب را نگهداشته پیداست.
2- وقتی دوربین "دیزی" را هنگام رفتن به خیابان دنبال می کند، بازتاب تصویر دوربین و پرسنلِ فیلم در ماشین قرمز دیده می شود
اشتباه درباره حقایق:
1- در اول فیلم ساعتی مکانیکی در در یک ایستگاه قطار تازه تاسیس در "نیواورلئان" نشان داده می شود که بعدها با یک ساعت دیجیتال جایگزین می شود، ولی چنین ایستگاهی اصلاً در "نیواورلئان" وجود ندارد.
2- سربازها در صحنه خداحافظی از خانواده هایشان در ایستگاه قطار (در زمان جنگ جهانی اول) اسلحه به همراه دارند، در حالی که این امری غیر ممکن بوده و آنها تنها در خط مقدم اسلحه شان را دریافت می کردند.
3- "بنجامین" در دسامبر 1941 چند هفته ای را در مورمانسک می گذراند. ماه جون 9141 آلمان به شوروی حمله کرد. یعنی مورمانسک به عنوان پایگاهی برای نیروی دریای روسیه، تا سال 1944 به شدت مورد حمله های شدید آلمان بوده و آرامش و سکوتی که در فیلم وجود دارد نمی تواند واقعیت داشته باشد.
4- یدک کش ها به هیچ عنوان وارد دریای آزاد نمی شوند. آنها ستون فقرات یک کشتی را ندارند و کفی گرد دارند تا قدرت مانور دادن در کارشان میسر گردد و با این شرایط در محیط دریای آزاد بسیار ناپایدار خواهند بود.
تسلسل:
1- در لابی هتل پاکت سیگاری که "دیزی" در جیبش می گذارد قرمز است، اما پاکت سیگاری که بر روی میز آشپزخانه می افتد سبز است.
2- وقتی "بنجامین" برای شناگر کانال در لیوان چای می ریزد، سطح مایع با هر برداشت دوربین تغییر می کند.
3- وقتی "بنجامین" برای اولین بار "دیزی" را ملاقات می کند می گوید که "دیزی" چه چشمان آبی ای دارد! ولی بازیگر دوره جوانی "دیزی" رنگ چشمش اصلاً آبی نیست. بعدتر وقتی کیت بلانشت بازیگر نقش دیزی می شود چشمان دیزی دوباره آبی می شود!
4- در صحنه ای اتومبیل "پونتیاک" مدل 1963 یک بار جلوی در استودیوی رقص دیده می شود، سپس هنگام عبور بنجامین و دیزی در خیابان دیده می شود. بعدها هنگامی که آنها جشن تولد یک سالگی کارولین را می گیرند (سال 1969) مجدداً همین ماشین در خیابان مشاهده می شود.
5- وقتی "کاپتان مایک" در یددکش مورد اصبت گلوله قرار می گیرد به سمت راست می افتد و سکان یدک کش را به سمت راست می چرخاند ولی وقتی یدک کش به سمت زیردریایی می رود می بینیم که جهت آن به سمت چپ است.
اشتباه در ترتیب زمانی:
1- در خلال صحنه ای مربوط به نیمروز در ایوان، تبلیغی رادیویی برای "پپسی کولا" در پس زمینه شنیده می شود که متعلق به دهه 1940 است در حالی که زمان مورد نظر در فیلم دهه 1920 است.
2- زمانی که "بنجامین" 17 سال سن دارد (یعنی باید سال 1935 باشد) به همراه "دیزی" جوان به خیابان می رود. در خیابان یک شیر آتش نشانی مدرن و امروزی در تصویر دیده می شود.
3- در صحنه بندرگاه که "بنجامین" به خدمه یدک کش می پیوندد، دو پل در تصویر دیده می شود. این حادثه قبل از جنگ جهانی دوم است؛ با این حال یکی از دو پل سال 1958 و دیگری سال 1988 افتتاح شده اند و وجود هیچ کدام در آن زمان میسر نبوده.
4- وقتی ساعت آنالوگ با یک ساعت دیجیتال جایگزین می شود فیلم تبلیغاتی (سرباز/شهروند) نشان داده می شود، در صورتی که این آگهی اواخر سال 2007 نمایش داده شده و این زمان حدود دو سال پس از زمان پایان داستان فیلم (2005) است.
5- در هنگام سفر بنجامین در هند، او جلوی ساختمان شرکتی دیده می شود که عبارت ایزو 9002 بر سردر آن قابل مشاهده است. در آن هنگام زمان داستان می بایست حدود دهه 70 یا حداکثر اوایل دهه 80 باشد ولی استاندارد ایزو 9002 تازه از سال 1987 آغاز شده.
6- در "مورمانسک" جلوی بار تعدادی سرباز شوروی دیده می شوند، ولی یونیفورم آنها به هیچ عنوان درست طراحی نشده. نیمی از آن شبیه لباس نیروهای روسیه تزاری است و نیمی لباس سربازان شوروی!
شرح کامل گافها و جزییات را می توانید در آی.ام.دی.بی بخوانید (البته به انگلیسی)
balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر