web 2.0

۲.۹.۸۶

راهنمای ساده لینوکسی شدن

چرا لینوکس؟

1- راحت شدن از کرک بازی و ناراحتی وجدان کپی رایتی
2- راحت شدن از شر ویروسها و سایر مزاحمها
3- خروج از سلطهٔ امپراطوری بلقیس (بیل گیتس)
4- وغیره (به تشخیص خودتان!)
به توصیه دوستان لینوکس باز به دلیل سادگی و User-friendly بودن از بین انواع لینوکسها اوبونتو را انتخاب کردم.
چطوری ابونتو نصب کنم؟
1- پارتیشنبندی: من به دلیل نداشتن تجربه برای یادگیری و نصب لینوکس کل اطلاعات هاردم را از دست دادم.متاسفانه راهنمای کامل و ساده فهمی که بتوان بر اساس آن جلو رفت هم نیافتم.
اگر هنگام نصب پارتیشن های از پیش تعریف شده برای لینوکس نداشته باشید از شما سوال خواهد کرد که هارد را به صورت لینوکس تغییر دهد یا در فضای خالی نصب شود و اگر خوب به آن وارد نباشید اطلاعاتتان بر باد فنا خواهد رفت.
قبل از هر چیز در ویندوز با نرم افزارهای خاص پارتیشن بندی مثل پارتیشن مجیک یک پارتیشن ( linux ext3 ) پرایمری ( primary )، یک پارتیشن (linux ext3 ) لاجیکال (( logical و یک پارتیشن ( linux swap ) بسازید. حجم ext3 ها بستگی به حجم هاردتان دارد. من با یک هارد 200 گیگی به هر کدام ده گیگ اختصاص دادم. در مورد سواپ (swap ) نباید از دو برابر حجم رَمتان بیشتر باشد(مثلاً برای رم 1 گیگِ من حداکثر دو گیگ).
2- بوت: اکنون هارد شما برای نصب لینوکس آماده است. Cd لینوکس را در سی دی رم قرار دهید و در استارت آپ دستگاه، بوت آن را به سی دی رم تغییر تغییر دهید.
3- وقتی دستگاه از اوبونتو بوت شد و شما وارد محیط آن شدید با محیطی ساده و راحت ( User friendly ) مواجه می شوید که از درون آن می توانید درایوهای ویندوزی را هم به راحتی ببینید و هر تغییری در آن بدهید پس لطفاً مراقب ور رفتن با فایلهای ویندوزتان باشید. اگر متصل به یک شبکه ( Lan ) هستید جالب است بدانید از همان لحظه اول اوبونتو تمام جزییات شبکه از جمله اعضای شبکه، فایلهای به اشتراک گذاشته شده را به خوبی می شناسد و در همان حالت نصب نشده با فایرفاکس محبوب می توانید از اینترنت استفاده کنید.
4- نصب: بر روی دسکتاپ شما گزینه نصب ( Install ) قرار دارد با دابل کلیک بر روی آن کار نصب شروع می شود و با شما حتی در حال نصب می توانید به اینترنت گردی یا هر کار دیگری ادامه بدهید و اصلاً با محدودیتهایی که ویندوز داشت، مواجه نیستید.
5- موقعیت: ابتدا بسیاری از فایلها کپی می شود و به مرحله ای می رسید که می بایست موقعیت خود را انتخاب کنید. در یک محیط گرافیکی بر روی ایران کلیک می کنید و با زوم تر شدن تصویر روی نقطه مربوط به تهران کلیک می کنید و سیستم عامل ساعت شما را اوتوماتیک تنظیم می کند.
6- زبان: سپس نوبت به انتخاب زبان می رسد. با انتخاب ایران و صفحه کلید فارسی از مزایای دنیای بدون گردن کلفتهای تحریم گر لذت ببرید. حتی کردی هم در میان زبانها وجود دارد (لُرها بشتابید!)
7- سپس به مهمترین بخش یا همان انتخاب پارتیشنها می روید. گزینه تنظیم دستی ( Manual ) را انتخاب کنید و سپس پارتیشنهای لینوکسی را که ساخته اید مشاهده خواهید کرد. آنها را نتخاب کنید و پارتیشن پرایمری ext3 را به عنوان روت انتخاب کنید. به این نحو که با راست کلیک بر آن و انتخاب گزینهٔ Edit گزینهٔ ( / ) را انتخاب کنید.
8- همچنین شما باید نامی برای هویت کامپیوتر در شبکه و یک نام کاربری برای کامپیوتر انتخاب نمایید. خاطرم نیست قبل یا بعد از مرحله تعیین پارتیشن انجام می شود.
9- بقیه کارها را خود اوبنتو انجام خواهد داد و در پارتیشنهای ایجاد شده نصب خواهد شد.
10- نصب نرم افزار: هر نوع نرم افزاری لازم دارید به گزینهٔ (Add and Remove ) بروید برای آن جستجو کنید. مثلاً برای کار عکس نرم افزار لازم دارید. کلمه )photo را جستجو کنید هر چه نرم افزار مرتبط در اینترنت هست برایتان ردیف می شود. کافی است آنها را نصب کنید و به رایگان از آنها استفاده کنید (برای این کار باید به اینترنت متصل باشید)

پیوندهای مرتبط:
دانلود ابونتو
توضیحاتی مفید در رابطه با ابونتو
اضافه نمودن امکانات تکمیلی زبان فارسی به اوبونتو
راهنمای نصب نرم‌افزار
رفع مشکل بوت پس از نصب ویندوز
کیبورد فارسی درلینوکس
نصب بابیلون در ابونتو
بلاگیدن با لینوکس

اتصال دایل آپ به اینترنت در اوبونتو
پی نوشت + ضدحال:
بعد از نوشتن پست حاضر این راهنما رو دیدم. ساده و کامله و می تونه به دردتون بخوره.

balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر