web 2.0

۱۲.۸.۸۵

مسابقه جنجالی دویچه وله

در مورد این مسابقه جنجالی دویچه وله جنجال زیادی در بلاگستان برپاشد. یادداشتی در کامنتهای بلاگ نیک آهنگ کوثرنوشتم که موجب مطرح شدن یک بحث شد:

پست اصلی را نیک آهنگ به نقل از ف.م.سخن آورده:

تا زماني که وضع چنين است، مناسب‌تر است هر کدام به طور فردي وب‌لاگ‌هايي را که مي خوانيم معرفي کنيم تا خوانندگان بيش‌تري پيدا کنند. بُرد اين کار البته قابل مقايسه با برد کار امثال دويچه‌وله نخواهد بود ولي لااقل بوي عَفني که معلوم نيست از کجا بلند مي‌شود مشام کسي را نخواهد آزرد

کامنتها:

اگر این یه جورتبلیغات منفی برای مسابقه است که ... ولی اگه واقعاً در جهت انتقاد یا حتی مخالفته دیگه جداً شور شده! به اندازه 27 سال «مرگ بر...» لعن و نفرین نثار این یاروها کردین. حرفهای مهمتر و ارزشمندتر از این مسابقه هم وجود داره.

متتی

***

به متتی : دقیقا چه حرف های مهمتری وجود دارد ؟کسی که به ظلم های کوچک اعتراض نمی کند - آنهم وقتی اعتراض کردن هزینه ی چندانی ندارد - به ظلم های بزرگتر هم اعتراض نخواهد کرد .این "ای آقا ولش کن ها" من را به یاد حرف کسانی می اندازد که می گویند بجای تلاش برای مقابله با استبداد مردم را آموزش بدهید و مدرسه بسازید و ...الخ.گویی اینها اولویت منطقی-زمانی دارند و اگر کسی این کار را کرد باید صبر کند تا تمام شود و سپس کار دیگری را اغاز کند .این حرفهای معتمدالسلطنه وار اما به نظر من صرفا توجیهی است برای بی عملی مطلق. شما که همین کنار گوشتان می بینید که یک رسانه ی غیر ایرانی به تحقیر امیزترین شکل ممکن سرنوشت یک مسابقه ی فرهنگی ایرانی را به دست یک لمپن می سپارد و از یک اعتراض ساده دریغ می کنید چطور می خواهید همه ی هستی تان و تمام اینده تان را در مقابله با بی عدالتی های بزرگتر به خطر بیندازید ؟بنابراین اجازه دهید ما هم این زمزمه های تنبلانه را جدی نگیریم .

mekabiz

***

الف) رونق این مسابقه از خود ماست(بیشتر ما دراین مسابقه شرکت کرده ایم)

ب) بحث من دقیقاًهمین است که این تبلیغات منفی و غرغرها نه تنها از رونق مسابقه کم نکرده که همه را به وسوسه بازدید از سایت مسابقه، رای دادن یا حتی شرکت در مسابقه انداخته

(خود من از روی لینکی که در غرغرنامه یکی از دوستان بلاگر دیدم به سایت آنها مراجعه کردم و حتی از روی کنجکاوی - رها کردن تیری در تاریکی - در آن شرکت هم کردم. )

تاکید مجدد: غرغرهای بلاگهای پربیننده ای مثل نیک آهنگ و بسیاری دیگر باعث رونق مسابقه شده و گرنه از هر صد نفر از ما معتادای اینترنت 10 نفر هم بیننده دویچه وله نیستیم.

متتی

***

سکوت در برابر چنین مسابقه ای، پذیرفتن شان آن است. مطمئنج باش چندین برابر کسانی که به سایت سر زده اند، رای نداده اند. مهم این است که به بهانه های محافظه کارانه، واقعیت را سرکوب نکنیم

Nikahang

***

نظر من:

وقتی به وسیله لینکی که در یکی از بلاگها (یادم نیست کدام یک) دیدم به آنجا سر زدم مثل خیلی وقتهای دیگر که دروب می چرخیم و سایتی میخواهد که کلیک کنیم و ما هم بی خیال کلیک می کنیم، رای دادم. بعد هم بلاگم را ثبت کردم، بی هیچ انگیزه خاصی یا حتی10 درصد شانس برای برد. در واقع اصلاً قضیه را جدی نگرفته بودم. بعد موج اعتراضها و جنجالها را دیدم. اینبار جدی تر نگاه کردم: به نظرم ارزش بلاگها را مثل رسانه های دیگر و یا حتی آثار هنری را با متر و ترازو نمی شود تعیین نمود.شاید بر حسب بازدیدها بشود در مورد ارزش یک بلاگ اظهار نظر کرد که آن هم قطعی و دقیق نیست ( فرض کنید یک بلاگ پ.و.ر.ن جذاب فارسی راه بیفتد، آنوقت با توجه به ذائقه مردم ما می توان به راحتی حدس زد که تمام رکوردها شکسته شود). پس اساس کار ایراد دارد و نمی شود با آن موافق بود. ضمن اینکه ما پس از اینهمه سال و گزیده شدنهای پی در پی از یک سوراخ، شدیداً به لطفهایی که غربیها به ما می کنند بدبین هستیم (یاهستم) – حتی درمورد پولهای اهدایی دولت هلند به رادیو زمانه یا روزآنلاین- و بیشترمان می ترسیم که به طمع رسیدن به جامعه ای دموکرات تر بازیچه خواست آنها شویم.

من نخواستم با ناحق همراهی کنم یا در مقابلش سکوت کنم بلکه نظرم این است که جنجال آفرینی در بلاگستان روند مثبتی نیست.در مورد همین قضیه به رونق بیشتر مسابقه و در مورد فیلم جنجالی منسوب با آن خانم بازیگرهم به ولع بیشتر مردم و شهرت بیشتر فیلم کمک شد.

حرفهای مهمتر و ارزشمندتر همازنظر من دردهای جامعه ایرانی از قبیل مسائل موجود در بند سوم این پست است و یا حرفهای خود نیک آهنگ در رابطه با فساد مالی و اخلاقی در میان اهل فرهنگ و روشنفکری جامعه (وای به روزی که گندیده نمک!) و یا لااقل خلق یک اثر ادبی، هنری، فکری یا هر مطلبی که به درد جامعه بخورد نه اینکه بی فایده فقط موجب التهابش شود.

در پایان از شما هم دعوت میکنم در این باره نظر بدهید. مطمئناً دیدگاه چند نفر دقیقتر و کاملتر از یک نفر است.

لینکهای مرتبط:

میدانی برای تاخت و تازهای کودکانه

آقای دویچه‌وله، لطفاً صفرا پخش نکنید

جدی در باب مسابقه

زمانی برای دوربودن

در اعتراض به رادیو دویچه­وله شرکت کنید

درباره‌ی مسابقه‌ی امسال وبلاگ دویچه‌وله

balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر