web 2.0

۷.۶.۹۰

خانه‌ی مجازی من


به مناسبت روز جهانی وبلاگ
در این سالهایی که ساکن «وبلاگستان» بوده ام، شاهد تغییرات زیادی هم از نظر ساکنین و هم به لحاظ ساختاری بوده‌ام. بسیاری از کسانی که زمانی «وبلاگستان» رونق خود را مدیون آنها بود، امروزه وبلاگ نوشتن را کنار گذاشته‌اند. مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر وبلاگستان طی مدت اخیر چیست؟
شبکه‌های اجتماعی
طی سالهای اخیر شبکه‌های اجتماعی به شدت بر ساختار نوشته‌های «وبلاگستان» اثر گذاشته‌اند. تلاش برای تولید پست‌های اثرگذارِ تحلیلی و ماندگار، جای خود را به جنبه‌ی سرگرمی نوشته‌ها، زودگذر بودن آنها و مهم‌تر از همه مینی‌مالیسم داده.
مینی‌مالیسم
رونق وبلاگ‌های مینی مال از قبیل «مملکته»، «ریزنوشت»، «دختر ترشیده»، «ننه رجب» و ... گویای تغییر ذائقه‌ی خوانندگان است. امری که سبب شده بسیاری از قدیمی‌های «وبلاگستان» نیز خود را با آن تطبیق دهند. خود من در چند ماه اخیر به جای پست‌های بلند به پست‌های کوتاه و مختصر روی آورده ام و معمولا چنین پست‌هایی را پر‌خواننده تر یافته‌ام. راجع به خوب یا بد بودن این روند بحث های زیادی در «وبلاگستان» صورت گرفته و موافقان و مخالفان زیادی دارد، اما من شخصا ترجیح می‌دهم به جای قضاوت، نوشته‌هایم را با جامعه‌ی عمومی «وب فارسی» و ذائقه‌ی خوانندگان هماهنگ کنم.
اثرگذاری دو سویه‌ی جامعه و وبلاگستان
همچنین انتخابات 88 و پیامدهای آن، به ویژه فضای یأس و رخوتی که جامعه گرفتار آن شده به علاوه رادیکال شدن نظرات و رفتارها کاملاً در وبلاگستان نیز نمود یافته. نوشته های آتشین، نوشته‌های سرشار از ناامیدی، مباحثات داغ و گاهی همراه با توهین، تعطیلی وبلاگ‌هایی که صاحبان آنها در زندان هستند، بسته تر شدن فضا و محدودتر شدن آزادی‌بیان از ویژگی‌هایی است که طی این دو سال در وبلاگستان نمود داشته.
در پایان
از سال 85 تا کنون ساکن این شهر مجازی بوده‌ام. تغییرات در ساکنین و ساختارها همواره وجود داشته و در آینده نیز احتمالاً تداوم خواهد داشت. همواره از ساکنین «وبلاگستان» ،که معمولاً بخشی از نخبه‌ترین‌های جامعه‌ی ایرانی هستند، چیزهای ارزشمندی آموخته ام. افکار و عقاید بسیاری از آنها را حتی از دوستان واقعی و فامیل‌هایم بهتر می‌شناسم. بسیاری از این جمع نیز با روحیات واقعی و افکاری که در سر دارم بهتر از دوستان و فامیلم آشنایی دارند. من به راستی شیفته‌ی اینجا هستم و گمان نکنم به این زودی‌ها قصد تخته‌کردن درِ این دکان را داشته باشم، مگر آنکه سرنوشت خواب دیگری برایم دیده باشد!
مرتبط:
به هوش باشید که «روز وبلاگ» نزدیک است !
balatarin
Delicious
Twitter

1 نظر:

Sadegh Jam گفت...

هفته‌ی بلاگ‌نویسی بر شما مبارک :)

در مورد اینکه ضائقه‌ی وب‌خوانان فارسی تغییر کرده، به نظرم بهتره اینطور بگیم که جمعیت وب‌خوانان و ساکنین مجازی افزایش پیدا کرده و چون ابتدا نخبه‌های وب حضور پررنگ‌تری داشتند و حالا حضور عوام به دلیل کثرت‌شون، بیشتر شده، لذا روال وب‌خوانی هم عوض شده و آمارها تغییر کردند. به هر حال شکی نیست که در حال حاضر مینیمال‌نویسی سلیقه‌ی عده‌ی بیشتری را شامل میشه و این رو نمیشه نادیده گرفت.

موفق باشید

ارسال یک نظر