web 2.0

۱۷.۹.۸۹

دیپلماسی علی اصغری


نزد آن کش خرد نه همخوابه ست
شیر بیشه چو شیر گرمابست
در حالی که نماینده ایران برای مذاکره بر سر مسائل هسته ای راهی اروپا می شود، رئیس دولت علنا دست مذاکره کنندگان را توی حنا می گذارد و می گوید «بر سر حقوق هسته ای خود مذاکره نمی‌کنیم». جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران هم که گویی روح احمدی نژاد در او حلول کرده، «مشکلات اقتصادی جهان» را موضوع مذاکرات می داند.
اینها در حالی است که صدای خرد شدن استخوانهای جامعه، اقتصاد و صنعت ایران زیر بار تحریم ها و فشارهای بین المللی رساتر از آن است که انکار شدنی باشد و تهدید جنگ همواره بیخ گوش کشور است.
مذاکره کردن یک بحث است و پذیرفتن خواسته های طرف مقابل بحثی جداگانه! چه در داخل و چه در خارج همه می دانند که ایران از خلال مذاکرات در پی خریدن زمان برای پیش بردن برنامه هسته ای اش است، اما آیا راهبرد آقایان احمدی نژاد و جلیلی (برای نیل به این هدف) با توجه به شرایط ما راهگشاست؟ چه کسانی دکترین این دیپلماسی باری به هر جهت را طرح ریزی می کند؟
بعید می دانم هیچ فعال سیاسی موافق امتیاز مفت به غرب دادن در مذاکرات باشد، اما اولا هر چیزی قیمت و ارزشی دارد و نه بیشتر! و ثانیا مذاکره هم برای خودش قواعدی دارد.
خوشبختانه به علل نامعلومی طرف مقابل حاضر شده به این مذاکر بر سر مذاکره ادامه دهد، بنابراین پیشنهاد می کنم:
آقایان از فرصت استفاده کنند و یک کتاب فنون اولیه مذاکره بخرند و بخوانند شاید برای دور بعدی مذاکرات اندکی سنجیده تر موضع گیری کنند!
balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر