web 2.0

۲۵.۸.۸۹

مرزهای آزادی بیان کجاست؟


بالاترین یکی از خوش یمن ترین اتفاقات وب فارسی بود. آمدنش جانی تازه به وب داد و محیط مردم سالارانه ی آن سبب گردید بدون نیاز به ساعتها ول چرخیدن در اینترنت در پی بهترین مطالب روز فارسی، همه آن مطالب را در یک سایت ببینیم.
همچنین با توجه به بیننده زیاد این وبسایت امکان آن فراهم شد تا وبلاگهای مفید تازه و وب سایت های ارزشمند ولی کمتر شناخته شده فارسی شناخته شوند و بازدید آنها به طور چشمگیری افزایش یابد.
با فراگیر تر شدن خدمات وب 2 در میان فارسی زبانها و پاتوق شدن سایت هایی مثل توییتر، فرند فید، فیسبوک و ... تولید محتوای فارسی و شناخت از دنیای وب فارسی و وبلاگستان باز هم بیشتر شد و امکان تولید محتوا برای همه افراد جامعه فراهم گردید.
این موضوع اگر چه امری مبارک و مفید بود، ولی متاسفانه استفاده های نامناسب از این سرویس ها نیز به شدت گسترش یافت. بی تجربگی نویسنده ها و خامی نوشته ها سبب گردید برخی از مطالب تولید شده در سایتهای وب دویی به هزل، دشنام گویی و دروغ پردازی اختصاص یابد.
حالا وب فارسی با سیلی از کاربران پرشور و بسیار جوان مواجه بود که خود محتوا تولید می کردند و تمایل داشتند همراه با دوستان شان حلقه هایی را تشکیل دهند و همان مطالب را در مهمترین وبسایت فارسی زبان (حداقل از دید اهالی وبلاگستان) انتشار دهند.
اخبار دروغی مثل خبرهای کذب روزهای اعتراضات، خبر مرگ جنتی، خبر مرگ برخی هنرمندان، توهین های ناشایست به افتخاری و اوتادی و دشنام و توهین به مقدسات مذهبی موجب گردید بسیاری از نخبگان وب فارسی اعتماد شان را به کلی به بالاترین و اخبار منتشره در آن از دست دهند. موضوعی که مطمئناً موجب خرسندی نیروهای آنلاین حاکمیت می شد.
مدتهاست که بسیاری از اهالی اندیشه در وب فارسی خواستار قوانینی بودند که محیط بالاترین دوباره به محیطی پربار و حاوی بهترین و بالاترین اخبار و اطلاعات فارسی مبدل شود. طبعاً قوانینی که منصفانه باشد و ضمن آنکه آزادی بیان منتقدین به هر کس و هر چیز را محدود نکند مانع دشنام گویی و دروغ پردازی شود می تواند در این رابطه راهگشا باشد.
این سوال همواره هم در میان فیلسوفان و هم در میان مردم عادی وجود دارد که :«مرزهای آزادی بیان کجاست؟» و تا کنون هم کسی جوابی قطعی برای آن نیافته، اما بی گمان پشتیبانی از توهین به مقدسات و دروغ پردازی نمی تواند مصداق آزادی بیان باشد.
سایت بالاترین نوشتن مطالب افراد در پهنه بی نهایت وب را محدود نکرده، ولی بدیهی است حق دارد قوانینی داخلی وضع کند که این سایت برای خوانندگان فارسی قابل اطمینان باقی بماند.
مرتبط:
نصیحتی دوستانه به مدیران بالاترین (مخالف)
بالاترینی که می شناختم!(مخالف)
مراقب حریم های اخلاقی باشیم
سلام بالاترین(موافق)
بی جنبه بازی یک گروه، در مقابل اصرار بالاترین به قانونگرایی(موافق)
balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر