web 2.0

۲۵.۱۰.۸۷

گر چنینی، نیا

دربارهٴ آغاز به کار تلویزیون فارسی بی بی سی
مجری با هیجان فضای تاریک و وحشتناک ایران را توصیف می کند. شاید اگر در همین مملکت مورد بحث زندگی نمی کردیم باورمان می شد که چنین مکان شیطانی ای وجود دارد! بعد دو خانم تکراری با صدایی مکش مرگ من در حالی که از هر ده کلمه دو سه کلمه را انگلیسی می گویند، به عنوان نماینده های حقوق بشر ظاهر می شوند و یک عالمه بد و بیراه های تکراری را به خورد بیننده می دهند. در همین حین زیرنویسهایی با سر و شکلی آماتوری و با قلمهای عربی پایین صفحه در حرکتند. سپس اخبار گفته می شود. در این اخبار سران آمریکا و اسرائیل آدمهای جنتلمنی هستند که می خواهند کشورهای خاورمیانه و جهان را از شر تروریستهای ایرانی و عرب نجات بخشند. همچنین تصویر گرگعلی از دوقوز آباد  ایران نمایش داده می شود که به خاطر تلاش برای استقلال طلبی در بازداشت دولت فلان فلان شدهٴ ایران است و همه دنیا خواستار آزادی او هستند.
سیرک فوق متعلق به «صدای آمریکا» با کلاس ترین و قابل تحمل ترین تلویزیون سیاسی فارسی زبان خارج از کشور است. بدیهی است سایر تلویزیونهای لس آنجلس نشین تنها داراییشان فحشهای چارواداری به جماعت آخوندها و ساختن شخصیتهایی مثل هخاست!
سیاه نمایی محض و حمایت از گروه های تروریستی ایرانی (مثل گروه ریگی، مجاهدین خلق و ...) به صرف ضدیت با حکومت فایده ای برای هیچ ایرانی وطن دوستی ندارد و بدیهی است که موجب نفرت از چنین رسانه ای خواهد شد. همچنین اگر کسی به عنوان کارشناس به برنامه ها دعوت شود، می بایست جداً سواد کافی داشته باشد و نه اینکه توهینی به شعور مخاطب تلقی شود (موضوعی که بارها و بارها در تلویزیونهای فارسی دیده ام).
جو سازیها و شلوغ کاریهای این تلویزینها نه تنها تا کنون هیچ نفعی به منتقدات سیاسی نرسانده که همواره برای آنها ایجاد خطر و دردسر کرده. حساسیتهای عجیب و غریب حکومت راجع به اسمهایی مثل شیرین عبادی، دفتر تحکیم و جنبش دانشجویی گویای این حقیقتند.
تکراری بودن برنامه ها و تماسهای خاله خان قزیها از ناکجاآبادها برای بدو بیراه گفتن و عقده گشودن تنها حوصله تماشاگر را سر می برد و آفتی برای رسانه است. استفاده از برنامه سازان حرفه ای و داشتن نوآوری است که رسانه ای مثل الجزیره را هم برای غربیها و هم برای ما خاورمیانه ایها قابل احترام ساخته و پیروی از چنین رویه ای می تواند نوید بخش تولد یک رسانه جذاب فارسی زبان باشد.
بااین اوصاف امید آن می رود که بی بی فارسی متفاوت از این قصه باشد. آنچه تا کنون از این رسانه دیده ام نشانگر این موضوع است که اگر چه طبعاً بی بی سی کمابیش منافع دولت انگلستان را لحاظ می کند، ولی رویکرد آن بسیار قابل تحمل تر و منصفانه تر از رسانه های غیر حرفه ای فوق است.

balatarin
Delicious
Twitter

2 نظر:

صندوقک گفت...

منطقی بودن و بیطرف بودن مهم ترین حصوصیت یک رسانه باید باشد مثلا.

صندوقک گفت...

منطقی بودن و بیطرف بودن مهم ترین حصوصیت یک رسانه باید باشد مثلا.

ارسال یک نظر