web 2.0

۲۳.۹.۸۷

گام مهم گوگل برای رسیدن به وب 3


در طول سالهای اخیر گوگل نشان داده که قصد دارد همواره پیشتاز شبکه جهانی باشد. بسیاری از کاربران در سراسر جهان وب 1 را با گوگل شناختند. با پدیدار شدن سایتهایی با مشخصه های وب 2 که اصلی ترین خصیصهٴ مشترک آنها «اشتراک گذاری» و «اجتماعی شدن وب» بود؛ گوگل با تولید، خرید و توسعه گوگل ریدر، یوتیوب، بلاگر و اخیراً گوگل فرند کانکت ثابت کرد که تماشاگر تغییرات نخواهد بود، بلکه به سرعت یکته تاز آن خواهد شد.
در روزهای اخیر چند آیکون بسیار کارآمد و جالب به موتور جستوجوی گوگل افزوده شده. با (Promote) شما می توانید گزینه ای را که گوگل یافته به مرتبه های بالاتر در جستجو ارتقا دهید. با (Remove) گزینه مذکور را حذف نمایید و با گزینه (Comment) دربارهٴ یک نتیجه، نظرتان را اعلام کنید. این تغییرات در ویکی خاصی که برای هر کاربر تعریف می شود، ذخیره می گردد.
ساده پنداری است اگر تصور کنیم گوگل این نظرات کاربران را شخصی خواهد پنداشت و در جهت ارتقای کارکردهای خود از آن سود نخواهد جست.
اگر وب 3 را همان وب «معنایی» (Semantic Web) ‏بدانیم، و نوآوریهای پیشین گوگل را هم مد نظر قرار دهیم؛ می توان حدس زد که این اولین گام بلند گوگل در دستیابی به وب معنایی است. در شرایط فعلی بسیاری از جستجوهای ما در گوگل بی نتیجه می ماند و نتایجی بی ربط به دلیل تشابه ظاهریِ کلماتِ موردِ جستجو با یافته ها ظاهر می گردند.
جستجو بر اساس معنای واقعی کلمات و نه فّرم زبانی آنها می تواند انقلابی در موتورهای جستجو را موجب گردد. جالبتر این است که این روند با کمک خود کاربران و جستجوگران صورت می پذیرد و طبعاً بیشتر به خواست آنها نزدیک خواهد بود.
مرتبط:
وب ۲٫۰، ویکی‌پدیا
وب 3٫۰، ویکی‌پدیا

balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر