web 2.0

۱۱.۳.۸۷

جنسیت و انتخاب شغل


وبلاگ یک پزشک مطلب خواندنی و قابل تاملی درباره شکاف جنسیتی نوشته. در واقع نتایج تحقیقاتی دربارهٴ انتخاب نوع شغل بر اساس ترجیحات شخصی زنها و مردان ارائه گردیده و تحلیل مختصری در این رابطه نیز مطرح شده.
موضع این تحقیق ها را شاید بارها در عمل دیده باشیم. در شرایط کشور ما زنان به تازگی (در سطح وسیع) با کسب تحصیلات بالاتر در پی یافتن هویتی بیرون از خانه هستند و در بسیاری از موارد با محدودیتهای خانوادگی، اجتماعی و قانونی مواجه می شوند.
در شرکت ما تعداد زیادی از خانمها با انتخاب رشته هایی مثل مهندسی شیمی در رشته های فنی مشغول به کار هستند. حقوق و مزایای این خانمها برابر یا گاهی بیشتر از مردان است اما در عمل بسیاری از کارهای مردان را نمی توانند انجام دهند یا رغبت نمی کنند انجام دهند. آنها به ندرت حاضر می شوند در گرمای طاقت فرسای جنوب ازتاورها و سازه های صنعتی بالا و پایین بروند و در شرایط دشوار یا با مواد سمی مواجه شوند و این در حالی است که آنها حقوق و مزایای یکسان با همکاران مرد دارند.
هدفم از مطرح کردن این مباحث این نیست که محدودیتی از لحاظ شغلی یا رشته تحصیلی برای خانمها وضع شود، زیرا همانطور که تحقیق ذکر شده در وبلاگ یک پزشک هم نشان داده چنین محدودیتهایی در جوامع سنتی و غیر مدرن نتایج کاملاً بالعکسی دارد.
البته محدودیتهای بازار کار و تعیین رشته در کشورهایی مثل ایران را هم باید در نظر گرفت. چرا که در واقع اکثر افراد نه بر اساس علایق که بر اساس جاهای خالی دانشگاهها و بالا رفتن شانس قبولی (به هر قیمت) تعیین رشته می کنند. به علاوه بسیاری از خانمها هم تنها برای اثبات تواناییهایشان در کارهای مردانه و بی تعارف بگوییم نوعی لجاجت، رشته های نامتناسب با علایق یا تواناییهایشان را انتخاب می کنند. همان اتفاقاتی که درباره اجباری بودن بی حجابی و اجباری بودن حجاب رخ داده و لباس زنهای ایرانی به نوعی وسیله اعتراض و اثبات وجودشان مبدل شده.
در واقع دیدگاه من این است که اگر حق انتخاب رشته تحصیلی و شغلی آزاد و با آگاهی کامل باشد (مشابه کشورهای توسعه یافته) هر کس حسب تواناییها، علایق و حتی جنسیتش انتخاب می کند و قطعاً هم خود فرد و هم جامعه موفق تر خواهند بود.
دو نظر متفاوت:
فرناز: به عنوان یک مهندس شیمی که اتفاقا یک خانم هم هستم و از بچگی در محیطهای صنعتی بزرگ شده ام اجازه می خواهم با اون قسمت حرفتان که در مورد خانمهای مهندس شیمی بود کمی تا قسمتی مخالفت و با آن قسمت که در مورد اجبار و عدم اختیار در انتخاب رشته بود موافقت کنم. دوستانی که با من هم رشته بودند و تنها بر اساس رتبه و تصورهای ذهنی غلط این رشته را انتخاب کرده بودند قبل از ورود به بازار کار انصراف داده و به دنبال علاقه متدیهای دیگر رفتند. آنها که ماندند واقعا لیاقت ماندن داشتند
پیمان:
انتخاب شغل قبل از هر چيز به علايق و سپس توانايي شخص فارغ از جنسيت ارتباط دارد، ولي كارفرما مي تواند با توجه به سختي
كار براي شرايط خاصي محدوديت جنسي بوجود آورد،از آنجا كه دولت كارفرماي بسياري از مشاغل در كشور ماست،هر گونه محدوديتي سمت و سوهاي ديگري نيز مي يابد!! ولي همين تصميم در كشورهاي خارجي در قالب يك كسب و كار خصوصي بهيچوجه مخالفتها را تا اين اندازه بر نمي تابد
balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر