web 2.0

۸.۱۱.۸۶

در خلوت مصدق

این کتاب نوشته شیرین سمیعی است. خانم سمیعی از قرار اهل رشت هستند و در لوزان سوئیس با نوه دکتر مصدق (محمود مصدق) آشنا می شود و با او ازدواج می کند.
فصلهای اولیه کتاب با بیان مطالب تاریخی در رابطه با ملی شدن نفت می گذرد. بیشتر مطالب این فصلها نقل قول از کتابهای دیگر است و مطلب دندانگیر و چندان تازه ای نمی توان یافت. اما در فصلهای بعدی با ورود نویسنده به زندگی خانواده مصدق دریچه تازه ای به نادانسته ها درباره مصدق و خانواده اش گشوده می شود. محیط اشرافی خانواده و بی اعتنایی خود مصدق به نسب و اجداد قجرش، شخصیت برجسته و قابل احترام همسرش و فرزندانی که «ندارند نشان از پدر» از نکات جالبی است که از لابلای نوشته ها می توان یافت. همچنین زندگی مصدق پس از کودتا در احمدآباد که برای خود من همواره جای سوال و کنجکاوی بود به تصویر کشیده می شود و تا حدی می توان شرایط او را متصور شد.
از نکات جالب این است که از یکسو خانم سمیعی بر پهلوی دوم و خانواده اش به سبب حذف مصدق و دلبستگی به دیکتاتوری می تازد و از یکسو با شوق و ذوق از والاحضرتین (!) اشرف و فرح پهلوی می گوید.
نثر کتاب چندان دلچسب نیست و به نظر می رسد دوری نویسنده (شیرین سمیعی) از محیط زبان فارسی و شاید حتی ضعف قلم نویسنده باعث شده نثر کتاب چندان روان و زیبا نباشد و شاید اگر نشر ثالث ویرایش بیشتری را بر آن اعمال کند این اثر خواندنی تر هم شود.
خانم سمیعی در بسیاری از موضوعات مطرح شده در کتاب به ویژه در مسائل خانوادگی (علی رغم کدورتهایی که به سبب طلاق از نوه مصدق برایش پیش می آید) بی طرفی اش را حفظ می کند.
به هر حال ذکر بسیاری از مطالب و وقایع درباره زندگی یکی از بزرگترین مردان تاریخ ایران باعث شده خواندن کتاب لذت بخش باشد.
پیوندهای مرتبط:
مشخصات کتاب
خرید کتاب (جیره کتاب)

balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر