web 2.0

۱۳.۶.۸۶

ویکی لُری

چند وقت پیش کامنتی با این مضمون برای آقای خدایی گذاشتم:

با سلام

مسئله مهمی هست که می خواهم با شما و سایر دوستانی که دل در گرو زبان لری دارند مطرح کنم. همواره به فکر ایجاد یک واژه نامه کامل و یک فرهنگ ضرب المثلها و حتی در مقیاس وسیعتر ایجاد یک دایره المعارف بوده ام. چرا که شاید در دو یا سه نسل بعد به ندرت کسی از این قوم آن گویش را بداند و حتی خود ما هم بسیاری از کلماتی را که در کودکی استفاده می کردیم، اکنون کنار گذاشته ایم. پیش از این طبعاً امکانات و شرایط اجازه چنین خواستی را به من نمی داد. اما اکنون به لطف انسان دوستیِ ساکنان شیطان بزرگ (!) در ویکی پدیای بی نهایت عزیز چنین امکانی میسر شده. چنانچه شما و سایر دوستانی که در اینترنت فعالیت دارند موافق باشید هرسه این خواسته ها در آنجا میسر است. جالب است بدانید جدیداً هموطنان گیلکمان در ویکی پدیا زبان گیلکی را راه اندازی کرده اند.

پاسخش این بود:

سلام متتی جان!

دیدم در وبلاگ قبلی ام پیام نوشته ای..

دایرت المعارف لری و یا دقیقتر ویکی پدیای لری خیلی کار برزگی است. اگر بزرگوارانی چون شما فعال شوند قول می دهم از کمکشان فروزگذار نکنم. اما اینکه خودم اقدام کنم فکر نمی کنم مشغله ام در نشریه لور و جاهای دیگر اجازه بدهد.

دوباره نوشتم:

ابراهیم خان عزیز

اتفاقاً به دلیل داشتن نشریه لور شما می تونی ویکیپدیا لری راه بندازی. چون حدود 3000 مقاله به اون زبان لازمه تا بشه ویکی لری راه انداخت و شما دارید. به علاوه شما فرهنگ واژگان هم دارید که در قالب ویکشنری می تونه کامل تر بشه. اگه می شه جدی تر بهش فکر کنید. ارزشش رو داره. یقین دارم.

به علاوه:

خرجش کپی پیست همون مقالات این وبلاگهای لری و نشریه شماس در یه ویکی!

balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر