web 2.0

۴.۹.۸۵

برنوها را غلاف کنید

دوستی برای مطلب «طفلک کاریکاتوریستها» کامنت گذاشته اند. مناسب دانستم این بحث بازتر شود. به همین دلیل نظر ایشان و پاسخ خودم را اینجا آورده ام.

یک لر بلاگ:

سلام.. شما واقعا نمیدانید که آبروی هر قومی برای خودش مقدس است یا خودتان را به ندیدن می زنید؟؟ دوست من اگر کاریکاتور کورش یا تخت جمشید یا .. را بکشند توی ایرانی ناراحت نمیشوی؟ ما هم لباسمان برایمان محترم است نماد همه گذشته و فرهنگمان است و نباید به استهزا کشیده شود

در ضمن پیشنهاد می کنم این مقاله را هم بخوان:

http://www.loor.ir/nuke/modules.php?name=News&file=article&sid

پاسخ:

اول اینکه اصلاً ناراحت نمی شوم. چرا باید نارحت بشوم؟ صرف کاریکاتور هرگز به منزله توهین نیست. اگر هم باشد کدام یک از اینها که شما فرمودید مقدس هستند؟ اگر همگی از کاریکاتورهای پیامبر ناراحت شدیم دلیلش نسبتهای زشت و ناروایی بود که در آن کاریکاتورها به پیامبر داده شده بود. ضمن اینکه من رفتارهای زشتی مثل آتش زدن سفارت یا کتک کاریها و قتلها را در جواب این کار به هیچ عنوان قابل پذیرش وعاقلانه نمی دانم. آیا در رفتار پیامبر وامامان هم چنین رفتارهای رادیکالی دیده ایم؟

قومی که شما می گویید، من هم جزئی از آن هستم و یقيناً به این لباس یا فرهنگ تعلق خاطر هم دارم ،اما مخالف پیروی کورکورانه از غیرتهای الکی و بیخودی اجداد ایلیاتیمان هستم. من و شما هیچ کداممان در محیط خشن و دشوار ایل زندگی نمی کنیم. غیرتها و رفتارهای خشن لازمه زندگی در محیط خشن ایل بود. اما امروز چه؟

عاقلانه آن است که با توجه به تغییر محیط و شرایط، خودمان را با شرایط امروز وفق دهیم و اگر هم دلسوز مردم لر هستیم برای پیشبرد علم و فرهنگ و هنر این مردم تلاش کنیم نه اینکه در محیطی که باید گسترش دهنده شعور و فرهنگ باشد، تقویت کننده تعصبات قومی و بالطبع مشت و چماق باشیم. در ضمن یادمان باشد همین غیرتهای بدون فکر، مردمِ ... را در زمان مصدق (به تحریک عمال انگلیس) به خیابان کشاند تا شعار بدهند « تو که مهر علی من دلته * نفت ملی سی چنته؟». غیر از این است؟

هیچ از خودتان پرسیده اید چرا چهارمحال، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد دچار چنین وضعیت فلاکت بار اقتصادی هستند؟ من شخصاً دلیل اصلی آن را قبیله گرایی افراطی و تعصب کور می دانم. وقت آن رسیده که منصفانه بنشینیم، خودمان و وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اقتصادیمان را نقد کنیم و سپس خودمان را اصلاح کنیم.

زمان پخش سریال برره عده ای از به اصطلاح دانشجویان یاسوج نامه و اعتراضیه نوشتند که شما زبان ما را مسخره کرده اید! آیا این کار تعریفی غیر از کوته فکری دارد؟ هر عاقلی این سریال را می دید می فهمید هدف آن طعنه زدن به اوضاع اجتماعی و سیاسی است و زبان به کار رفته در آن هم گرفته شده از لهجه های غالب ایرانی است.

اصلاً اگر هنرمندان نه لباس لری بکشند، نه زبان ترکی بگویند(ماجرای مانا نیستانی)، نه از شخصیت پرستار استفاده کنند (فیلم شوکران)، نه کاریکاتور آخوند بکشند لابد بروند روزه سکوت بگیرند یا دسته جمعی خودکشی کنند!!!

کاش مطلب تسلیت من برای وفات مسعود بختیاری را می خواندید! بزرگوار بختیاری ای برایم کامنت گذاشته که چرا او را خواننده لر نوشتی نه خواننده بختیاری؟! یعنی تعصب و ناآگاهی تا آنجا که ایشان حتی نمی داند بختیاریها بخشی از لرها ( و آن هم لر بزرگ) هستند و نه قومیتی جدا. جالب اینجاست که بسیاری از دوستان بختیاری من در حالی اینچنین متعصبانه جبهه می گیرند که حتی قادر به تکلم لهجه لری هم نیستند.

باز هم تأکید می کنم: این کاریکاتورها هیچ توهینی را به ما روا نداشته و دلیلی برای این شلوغ کاریها وجود ندارد و تعصب کور تنها کاتالیزوری برای عقب نگه داشتن مردم ماست.

پی نوشت:

نکته جالب اینجاست که خود آقای بهرامی بختیاری است، مثل مانا نیستانی که آذری بود!

نظر خود آقای بهرامی

balatarin
Delicious
Twitter

2 نظر:

یکلربلاگ گفت...

از شما برای مطرح کردن مساله سپاسگذاری میکنم.. بیش از هر چیز از اینکه یک همتبار دیگر در دنیای مجازی دیده ام که انصافا نیک و جدی می نویسد خوشحالم لینک شما به پیوندهای وبلاگ اضافه شد... به امید تبادل نظر بیشتر.. موفق باشید

یکلربلاگ گفت...

از شما برای مطرح کردن مساله سپاسگذاری میکنم.. بیش از هر چیز از اینکه یک همتبار دیگر در دنیای مجازی دیده ام که انصافا نیک و جدی می نویسد خوشحالم لینک شما به پیوندهای وبلاگ اضافه شد... به امید تبادل نظر بیشتر.. موفق باشید

ارسال یک نظر