web 2.0

۱.۸.۸۵

مصاحبه جام جم

روز شنبه ( 29 آبان) مصاحبه ای با علی یونسی وزیر اطلاعات کابینه خاتمی در جام جم خواندم. مصاحبه کننده تلاش داشت به هر شکل شده از زبان آقای یونسی بشنود که گروههای تندروی دوم خردادی مخل امنیت بوده و وصله های متداول امنیتی و اطلاعاتی به آنها بزند:«... کشور ما در معرض فعاليت گروههاي افراطي دوم خرداد بود و بسيار دچار بحران شد ...» . وزیر سابق اطلاعات ضمن اینکه انکار نمی کند تندروی های هر دو جناح مشکلاتی را به وجود آورده با زیرکی از پذیرش خواست خبرنگار جام جم سرباز می زند:« افراط به نام آزاديخواهي و مردم وجود داشت، هم چنان که تندروي به نام اصولگرايي و دين هم پديدار بود.»

از جمله مسائل جالبی که در این مصاحبه مطرح می شود می توان به استراتژی که یونسی برای سیستم امنیتی کشور بیان می کند اشاره نمود:« سرويس اطلاعاتي بالغ تلاش مي کند مسائل امنيتي را به مسائل اجتماعي تبديل کند و مسائل اجتماعي را هم بايد ساده کند، بعد آنها را حل و فصل کند. اما يک نهاد امنيتي ناپخته مسائل اجتماعي را امنيتي مي کند و مسائل امنيتي را هم ملي و پيچيده مي کند...» و:« شيوه وزارت اطلاعات اين بود که جريان موردنظر را شناسايي کند و جريان را در درون متلاشي و خنثي نمايد تا اساسا نياز به برخورد نباش» .

همچنین در صحبتهای او به فعالیتهای دردسر ساز نهادهای موازی وزارت اطلاعات (احتمالاً حفاظت اطلاعات سپاه) اشاره می شود که در میان مسئولان حکومتی امر نادری است:« نهادهاي شبه اطلاعاتي و موازي به شيوه هاي غيرحرفه اي وناپخته عمل مي کردند و به عبارت ديگر مقطعي و سياسي وجناحي عمل مي کردند و يک مشکل ساده سياسي را اولا تعميم مي دادند ثانيا آن را خيلي بزرگ جلوه مي دادند ثالثا خيلي خطرناک و رابعا فوري!!»

صحبت او درباره فعالیت اقتصادی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی هم خواندنی است:«... ورود يک نهاد اطلاعاتي به کار اقتصادي به دليل رانت اطلاعاتي که دارد، بسيار خطرناک بود. ما بيش از 100 شرکت و موسسه اقتصادي را که براي وزارت اطلاعات درآمد کسب مي کردند، منحل کرديم.»

نظر او در مورد وزارت باقی ماندن وزارت اطلاعات هم نکات مفیدی در بر دارد:« ...ما هنوز يک کشور توسعه يافته نيستيم. اگر سرويس امنيتي در کنترل مجلس نباشد، به مرور زمان از حالت مردمي بودن خارج و به يک سازمان مخوف ضدمردم تبديل مي شود. آنچه بر ساواک گذشت بايد براي ما عبرت باشد. نبايد تجربه ساواک را بار ديگر تکرار کنيم. شايد ساواک ابتدا ضد مردمي نبود، اما بعد ضدمردمي شد.»

در مجموع مصاحبه جالب و خواندنی از آب درآمده که از روزنامه یخمک جام جم بعید بود. متن کامل مصاحبه را از اینجا می توانید بخوانید.

balatarin
Delicious
Twitter

2 نظر:

hajiwashington گفت...

eid mobarak

hajiwashington گفت...

eid mobarak

ارسال یک نظر