web 2.0

۱۹.۱۲.۸۷

سفرهای تبلیغاتی، بیت المال و محاسبات ریاضی

زمان ارقام عجیب و غریب
ایرنا: "دومين سفر استاني هيات دولت به سرزمين آذربايجان غربي با 200 مصوبه براي شتاب بخشيدن به روند توسعه و آباداني بيش از پيش اين استان همراه شد."
اگر هر سفر دولت به استانها به طور متوسط 2 روز طول بکشد و اگر هر مصوبه را فقط و فقط یک صفحه فرض کنیم (فرض محال!) و برای مطالعه یک صفحه حدود 20 دقیقه در نظر بگیریم (و حتی یک کلمه هم دربارهٴ آن بحث نشود) به این رقم خواهیم رسید:
200 مصوبه در 20 دقیقه مساوی است با: 4000 دقیقه
4000 دقیقه تقسیم بر 60 مساوی است با: 6/66 ساعت.
یعنی اگر شبانه روزی کار شود و خواب تعطیل شود، 7/2 شبانه روز امضای مصوبات طول می کشد.
در هر سفر دهها بازدید عمومی و سخنرانی تبلیغاتی (آنهم با سخنان طولانی رئیس جمهور محترم) به علاوه دهها افتتاح طرح انجام می شود که هیچ کدام کمتر از یک ساعت نیست.
من در عجبم که چطور می توان با این حجم کار دویست مصوبه را بررسی و تصوب کرد؟!
البته می توان یک طور دیگر هم این قضیه را در نظر گرفت: اینکه دولت محترم بدون کوچکترین تاملی هر چه را روی میز جلسه آورده شود فوراً امضا کنند.
***
وجه دوم قضیه هزینه سرسام آور سفرهاست.
هزینه تبلیغات:
در زمان سفر دولت به گیلان، رشت بودم. در خیابانها که حرکت می کردیم تعداد بنرهای نصب شده را شمردم. به طور متوسط در هر خیابان اصلی سه بنر نصب شده بود.
اگر هر بنر را 12 (3 در 4) متر در نظر بگیریم و قیمت متوسط را 4000 تومان در نظر بگیریم، برای هر بنر 48000 تومان هزینه می شود (این قیمت در تهران تا 2500 کاهش و در بسیاری شهرستانها تا 8000 تومان افزایش می یابد). یعنی برای بنر هر خیابان حدود 144000 تومان هزینه می شود.
هر شهر چند خیابان دارد؟ هزینه بنرهای یک شهر چند میلیون تومان می شود؟
به هزینه های فوق تبلیغات در سایر رسانه ها را اضافه کنید.
***
هزینه افراد بازدید کننده:
هزینه هتل هر نفر برای دو روز حدود 100000 تومان ( متوسط شبی 50000 تومان) و هزینه پرواز رفت و برگشت حدود 80000 تومان خواهد شد. هزینه یک وعده غذای هتل حدود 30000 تومان است، یعنی برای دو روز حدود 120000 تومان برای هر نفر. حق ماموریت برای هر یک از همراهان را حدود 50000 تومان در نظر بگیریم(25000 برای هر روز).
بدون احتساب هدایایی که شرکتهای افتتاح شونده به هر نفر می دهند و هزینه های جانبی دیگر به رقم زیر می رسیم:
100000 به علاوه 80000 به علاوهٴ 120000 به علاوهٴ 50000 مساوی است با: 350000 هزار تومان برای هر نفر.
در آفتاب درباره سفر به آذربایجان آمده:
"قائم مقام مرکز رسیدگی به شکایات نهاد ریاست جمهوری گفت: در سفر رییس جمهوری و هیأت دولت آذربایجان غربی، بیش از ‌٨٠ وزیر و معاون وزیر مشکلات مردم استان را بررسی خواهند کرد."
با این حساب تعداد وزرای کابینه را به علاوهٴ معاونین و همراهانشان به همراه محافظینشان حساب کنید تا بفهمید چه رقم نجومی ای هزینه می شود.
***
اگر رئیس جمهور و وزرا به جای تحمل این خستگی مفرط چند روزه و صرف هزینه های میلیاردی تبلیغاتی، زمان مورد بحث را در دفترشان زیر سیستم تهویه خوب به همراه چای درجه یک و آرامش کامل بنشینند و مشکلات را به صورت واقعی و عملگرایانه به همراه کارشناسان و مشاوران بررسی کنند و راه کار ارائه دهند و بی سر و صدا دستورش را صادر کنند؛ بی شک هم خدا راضی تر است هم بنده ها و هم اینکه لااقل یک ذره نام خوب از این دوره بسیار ناخوشایند در تاریخ بر جای خواهد ماند! به علاوه دیگر این بزرگواران مجبور نخوهند شد برای زدودن این همه گاف از امام زمان مایه بگذارند!
------------------------
لینک مطلب در بالاترین (منتظر رای مثبت شما!)

balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر