web 2.0

۲۸.۱۰.۸۷

میر حسین، خاتمی یا هردو؟!

بحث تازه درباره انتخابات آتی بسیار جالب است. گویا آقای خاتمی این بار رک تر از همیشه حضور خودش و یا میر حسین موسوی را مطرح کرده.
خبر دیگری نیز مبنی بر دعوت چهره های میانه روتر جناح راست از میر حسین وجود دارد. پیش از این نیز بسیاری از افرادی که تمایلی برای ماندن در شرایط بحرانی فعلی و یا ایجاد دگرگونیهای وسیع محتمل در حکومت ندارند، علاقه خود را برای گرد آمدن لایه های میانه رو اصولگرایان و اصلاح طلبان نشان داده بودند.
اگر نگاهی آرمانگرایانه و غیرواقعی به شرایط نداشته باشیم، چنین رویکردی می تواند مثبت و مفید باشد. طبعاً رفتارهای رادیکال و قدرت گرفتن تندروها از هر کدام از دو جناح تنها به افزایش چالشها منجر خواهد شد.
دولت آینده با چالشهای بزرگی مانند بحران جهانی اقتصاد، کاهش قیمت نفت و بودجه ای که بر قیمتهای نامطمئن نفت بنا نهاده شده، وضعیت بحرانی سیاست خاورمیانه و ... مواجه است. درگیر شدن آن در مسائل حاشیه ای در داخل می تواند اوضاع را بدتر و بدتر کند. البته مقداری از این حاشیه ها اجتناب ناپذیر است، اما اینکه خود دولتیها نیز حاشیه ساز باشند مصیبتی مضاعف است.
البته بسیاری شائبه پیروی میر حسین از نظام اقتصاد دولتی دهه شصت را مطرح می کنند، ولی کدام یک از افراد و جریانات سیاسی رویکردشان در طول سالها یکسان مانده؟ هر دولت دیگری هم در شرایط جنگ قرار می گرفت شاید تنها راه را تامین مردم با هر وسیله ممکن از جمله افزایش یارانه ها و کوپنی کردن کالاها می جست.
بخش تندروی اصولگرایان به همراه سیستمهای نظامی خاص به علاوه نهادهای فوق دولتی طبعاً در هر صورت پشت سر احمدی نژاد قرار خواهند گرفت. بنابراین چنانچه بخشهای میانه روتر خود را از این مسیر خطرناکی که مملکت در آن افتاده جدا کنند، می بایست از این موضوع استقبال شود.
من بالشخصه خاتمی را بیش از هر کس دیگری در سیاست ایران دوست دارم، اما به خوبی می دانم رهبری و نزدیکان ایشان به هیچ عنوان وی را تاب نخواهند آورد و خاتمی هم آدمی نیست تا به خاطر حفظ جایگاهش به دعوایی پرهزینه در این خصوص تن دردهد. بنابراین بودن خاتمی در کنار میرحسین (که با توجه به خصوصیات دو نفر قطعاً شدنی است) را گزینه خوبی می دانم و بر این باورم که حتی جذب لایه های میانه رو اصولگرایان امری میسر و مفید است.

میر حسین موسوی، چهره‌ای در ابهام (احمد زیدآبادی، بی بی سی)
ترديدهاي دو سیاستمدار (تابناک)
دعوت لاریجانی ، حدادعادل و محسن رضایی از میرحسین برای حضور در انتخابات (تریبون)

balatarin
Delicious
Twitter

2 نظر:

علی گفت...

اولا که اوضاع کامنت دون وبلاگت خرابه
ثانیا دیدی میرحسین چه جوری گذاشت تو کاسه خاتمی؟
خاتمی هم که این روزها شده brave heart جانمی که چه انتخاباتی بشه امسال. چی می شد اگه هاشمی هم میومد؟!

علی گفت...

اولا که اوضاع کامنت دون وبلاگت خرابه
ثانیا دیدی میرحسین چه جوری گذاشت تو کاسه خاتمی؟
خاتمی هم که این روزها شده brave heart جانمی که چه انتخاباتی بشه امسال. چی می شد اگه هاشمی هم میومد؟!

ارسال یک نظر