web 2.0

۱۹.۱۰.۹۰

نرم افزار های رایگان و متن باز

در هر زمینه ای از کار با رایانه تعداد بسیار زیادی نرم افزار وجود دارد که گاهی حتی انتخاب را برای ما دشوار می سازد. قیمت در بسیاری از کشورها یکی از تعیین کننده ترین فاکتورهای انتخاب نرم افزار است، اما ما با مسائل مربوط به قانون کپی رایت مواجه نیستم و بازار پر از نرم افزارهای قفل شکسته است. با این حساب برای کار های روزمره چه نرم افزارهایی را انتخاب کنیم؟
در دنیای نرم افزارهای رایانه‌ای رایگان بودن لزوماً به معنای کیفیت پایین‌تر نرم‌افزارها نیست. بر عکس جنبش نرم‌افزارهای متن‌باز (Open source)* باعث شده بسیاری از برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای نرم‌افزارهایی با کیفیت عالی در اختیار عموم قرار دهند و حتی امکان گسترش و بهبود این نرم‌افزارها را برای شما آزاد بگذارند.
چرا باید از نرم افزارهای رایگان یا متن باز استفاده کنیم؟
اگر با نرم افزارهای قفل شکسته کار کرده باشید، این احتمال وجود دارد که شما هم با منقضی شدن قفل شکن (کرک) و یا اشکال‌های (Error) عجیب و غریب نرم افزار مواجه شده باشید. به علاوه ممکن است حقوق مولفین و مصنفین (کپی رایت) از نظر شما اهمیت زیادی داشته باشد و به لحاظ اخلاقی و وجدانی استفاده از نرم‌افزارهای قفل شکسته را مجاز ندانید و طبعاً امکان خرید نسخه مجاز این نرم‌افزارها هم (یا به دلیل قیمت‌های سرسام آور و یا در دسترس نبودن) ممکن نیست.
در این صورت لابد شما هم با من موافق خواهید بود که بهترین گزینه استفاده از نرم‌افزارهای متن‌باز و یا رایگانی است که قابلیت رقابت با نرم‌افزارهای گران‌قیمت را داشته باشند.
در این نوشتار سعی شده در زمینه‌های مختلفی که روزانه با آن سروکار داریم نرم افزار مناسبی به شما معرفی گردد.
برخی از این نرم‌افزارها ممکن است به صورت متن باز نباشند، اما استفاده از همه آنها رایگان است و با داشتن یک خط اینترنت مناسب به راحتی می‌توانید آنها را از تارنمای (وبسایت) شرکت سازنده بارگذاری (دانلود) کنید.
پخش‌کننده فایل‌های چند رسانه‌ای ( Multimedia Player)
برای پخش فایل‌های چند رسانه‌ای (Multimedia) نرم‌افزارهای بسیار زیادی وجود دارد. نرم‌افزار گام پلیر (Gom Player) از جمله نرم‌افزارهای کارآمد رایگان و متن باز است که اخیراً در میان کاربران ایرانی نیز محبوبیت یافته. اما متاسفانه پشتیبانی این نرم افزار از زبانهای فارسی و عربی مناسب نیست.
نرم افزار کا اِم پلیر (KMPlayer) با پشتیبانی از اکثریت فرمتهای رایج و کارکردی مناسب با کمترین خطا یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای فایل‌های چندرسانه‌ای است. کار کردن با این نرم افزار نیز بسیار ساده است.
دانلود نرم افزار کااِم پلیر




مبدل ویدیو، عکس، صوت و ... (Convertor)

نرم افزار فرمت فاکتوری (Format Factory) مبدّل فایل‌های چندرسانه‌ای قدرتمندی است که از بیشینه‌ی فرمت‌های ویدیویی، صوتی و عکس پشتیبانی می کند. این نرم افزار قادر است فایلهای آسیب دیده را ترمیم کند و اندازه یک فایل را کاهش دهد. همچنین تبدیل دی‌وی‌دی به فایل‌های معمولی و پشتیبانی از 56 زبان از محاسن دیگر آن است. با دانلود و نصب این نرم‌افزار سایر توانایی‌های عالی آن را امتحان کنید.
دانلود نرم افزار فرمت فاکتوری



مرورگر وب (Browser)

بهترین پیشنهاد در این زمینه مرورگر محبوب فایرفاکس است. مزیت های این مرورگر بیش از هر چیز امنیت فوق العاده آن در برابر ویروس‌ها و اسپم‌ها، به علاوه امکان استفاده از هزاران افزونه‌ی کارآمد این مرورگر است. پس از نصب رایگان نرم افزار، شما می‌توانید به رایگان تعداد بسیار زیادی افزونه را برای انجام کارهای مختلف بارگذاری و استفاده کنید.
در صورت تمایل می توانید مرورگر شرکت گوگل (Chrome) و یا مرورگر اپل (Safari) را نیز بارگذاری و نصب کنید.
دانلود نرم‌افزار فایرفاکس
دانلود افزونه‌های نرم افزار

پیام‌رسانی (Chat)
معمولا اکثر ایرانی‌ها برای چت یا پیام‌رسانی از نرم‌افزار پیام‌رسان یاهو (Yahoo Messenger) استفاده می‌کنند. در سالهای اخیر استفاده از نرم افزار گوگل (gtalk) نیز بسیار متداول شده. به علاوه شما می‌توانید از نرم افزار متن باز پیجین (Pidgin) نیز استفاده کنید. این نرم افزار مصداق مَثل «هر چه خوبان همه دارند، تو یکجا داری» است و علاوه بر پشتیبانی از دو سرویس فوق از (MSN)، (AOL) و تعداد زیادی از سرویس‌های پیام‌رسان دیگر نیز پشتیبانی می کند.
دانلود نرم افزار پیجین
دانلود نرم افزار یاهو
دانلود نرم افزار گوگل تاک


مدیریت دانلود(Download Manager)
اگر چه شخصاً برای مدیریت دانلود نرم افزار آی‌دی‌اِم (Internet Download Manager) را بیش از دیگر نرم افزارها ترجیح می‌دهم، ولی از آنجا که قرار ما در این بخش معرفی نرم‌افزارهای رایگان و حتی‌الامکان متن باز است، بنابراین یکی از بهترین گزینه‌های مدیریت دانلود یعنی اُربیت دانلودر (Orbit Downloader ) پیشنهاد ما به شماست. افزایش سرعت دانلود، امکان دانلود از شبکه‌های اجتماعی، پشتیبانی از اکثر پروتکل‌های وب، پشتیبانی از اکثر مرورگرها و ... از جمله مزیت‌های این نرم افزار است.
دانلود نرم افزار اُربیت دانلودر




رایانامه (E-mail)
نرم افزارهای موزیلا با پشتیبانی مناسب از کاربران، سرعت به روز شدن، امنیت، رایگان و کدباز بودن همواره از بهترین گزینه ها در زمینه های مختلف هستند. برای مدیریت رایانامه (ایمیل) هم نرم افزار تاندربرد (Thunderbird) یکی از بهترین انتخاب هاست.
دانلود نرم افزار تاندربرد






خبرخوان (Rss Reader)
آر اس اس یا خوراک مخفف Rich Site Summary به معنی " چکیده سایت " یا " مختصر و مفید سایت " است و به شما امکان می‌دهد تا از آخرین خبرها و عناوین سایت و یا وبلاگ‌های مورد علاقه خود با خبر باشید، بدون آنکه نیازی داشته باشید به آنها سر بزنید.
آر اس اس اول (RSS Owl) نرم افزار رایگان و متن باز قدرتمندی است که شما را قادر می‌سازد اخبار و اطلاعات مورد علاقه خود را بخوانید، جمع آوری و سازماندهی و جستجو کنید.
دانلود نرم افزار آر اس اس اول



نرم افزار آفیس(Office)
شما برای نوشتن متن‌ها، کار با جدول و سایر کارهای اداری نیازمند نرم افزاری کارآمد خواهید بود. نرم افزار آفیس مایکروسافت یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار است، اما قیمت بالای این نرم افزار در خارج از کشور و نسخه‌های کرک شده‌ی پر دردسر در داخل موجب می‌شود به دنبال گزینه‌های دیگری برای انجام این امور باشید.
نرم افزار رایگان و متن باز اُپن آفیس (Open Office) یکی از بهترین انتخاب‌هاست. این نرم افزار به خوبی از عهده کلیه کارهایی را که با آفیس مایکروسافت انجام می‌دادید، بر می‌آید.
دانلود نرم افزار اُپن آفیس



نمایش فایلهای پی دی اف (Reader pdf)
فایلهای پی دی اف (pdf) امروزه یکی از رایج ترین فرمت ها برای ذخیره سازی کتاب های الکترونیک، مقالات و سایر فایل های متنی است. معمول ترین نرم افزار برای نمایش این فایل ها نیز نرم افزار ادوبی ریدر (Adobe Reader) است. اما متاسفانه سرعت باز شدن این برنامه زیاد جالب نیست و حجم آن نسبتاً بالاست. نرم افزار فاکسیت ریدر (Foxit Reader) هر دوی این ایرادها را برای شما برطرف می‌سازد تا خواندن فایل‌های پی‌دی‌اف ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد.
دانلود نرم افزار فاکسیت ریدر




گرافیک و ویرایش تصویر
شکی نیست که فتوشاپ سلطان بی‌رقیب عرصه ورایش تصویر است. اما اگر شما نیز از زمره‌ی افرادی هستید که در پی جایگزینی رایگان اما کارآمد برای این نرم‌افزار هستید، نرم افزار‌های پینت‌دات‌نت (Paint.NET) و جیمپ (GIMP) می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این کار باشند. ممکن است این نرم افزار‌ها دقیقاً به خوبی فتوشاپ نباشند، اما در عوض مجبور نیستید دائماً با کرک آنها درگیر باشید.
دانلود نرم افزار پینت دات نت
دانلود نرم افزار جیمپ




فشرده سازی و آرشیو کردن
برای آرشیو کردن و فشرده‌سازی فایل ها نرم افزارهایی مثل وین رار (WinRAR) یا وین زیپ (WinZip) در میان کاربران ایرانی محبوبیت زیادی دارند. اما نرم افزار سون زیپ (7-Zip) یکی از جالب‌ترین گزینه‌های فشرده‌سازی فایل‌هاست. پشتیبانی از اکثر فرمت‌های رایج فشرده سازی، سطح فشرده سازی بالا، محیط ساده و کاربرپسند نرم افزار، رایگان و متن باز بودن برنامه و پشتیبانی از 74 زبان از جمله محاسن این برنامه است.
دانلود نرم افزار سون زیپ







آنتی ویروس (Antivirus)
اَوَست (avast!) آنتی ویروسی رایگان است که تقریباً تمام کارکردهای آنتی ویروسهای گرانقیمت را داراست. این برنامه از کامپیوتر شما در مقابل ویروس های شبکه، نفوذ ویروس ها و حمله بدافزارها محافظت کند.
برای ثبت کردن نرم افزار کافی است به بخش ثبت نام تارنمای آن بروید و با وارد کردن نام و آدرس ایمیل خود، رمز ثبت نام نرم افزار برای مدت یک سال را در رایانشانی خود دریافت کنید.
دانلود نرم افزار اَوَست



فرهنگ لغت (Dictionary)
اگر چه استفاده از فرهنگ لغت بابیلون ساده و دایره لغات آن بسیار گسترده است، اما رایگان نبودن آن و منقضی شدن نرم افزار از طریق اتصال به اینترنت و نیز گمانه‌هایی که اخیراً در خصوص سرقت اطلاعات کاربران مطرح شده، استفاده از نرم‌افزاری جایگزین را ضروری می‌سازد.
نرم‌افزار رایگان لینگو (Lingoes) ضمن اینکه همه امکانات بابیلون را به شما می‌دهد، بدون دردسرهای مشابه بابیلون خواهد بود. درست مثل بابیلون می‌توانید در تنظیمات برنامه انتخاب کنید که با کلید (کنترل+راست کلیک) کلمه یا عبارت مورد نظر شما در فایل‌های متنی به سادگی ترجمه شود.
دانلود نرم‌افزار لینگو
دانلود لغتنامه انگلیسی به فارسی


--------------------------------------------------------
* نرم‌افزارهای متن‌باز: نرم‌افزار متن‌باز (Open Source Software) به نرم‌افزارهایی می‌گویند که افراد می‌توانند در کد منبع آن‌ها تغییر ایجاد کرده و یا اشکالات (باگ) احتمالی آن‌ها را رفع کنند. این یک شیوه توسعه نرم‌افزار است که می‌تواند هم برای نرم‌افزارهای آزاد و هم برای نرم‌افزارهای با مالکیت انحصاری و تجاری به کار رود.
balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر