web 2.0

۴.۲.۸۹

بلوتوث، رسانه ی قدرتمند مردم

موسوی: «بنده چشم اندازی برای آزادی مطبوعات و رسانه ها آنچنان که در قانون اساسی آمده است نمی بینم فلذا باید علاقمندان به جنبش سبز خود را با شرایط موجود تطبیق بدهند و در همین شرایط سخت، راه هایی را برای بسط آگاهی و گسترش رسانه ها پیدا کنند. گذشته از آن همه ی ما امروز باید در محیط فعالیت و خانه ی خود یک رسانه باشیم.»
معمولاً بسیاری از تکنولوژیهای تازه (به ويژه ارتباطی) وقتی به ایران می رسند ابتدا با جوزدگی کاربران همراه است و استفاده نادرست اوج می گیرد و بعد نگران می شویم که چه خبر است؟! مدتی بعد جو می خوابد و استفاده درست و معقول جای جو زدگی اولیه را می گیرد و همه خیالشان راحت می شود.
همانطور که در مورد ماهواره هم دیده بودیم، اینبار با ورود بلوتوث به عنوان یک ابزار ارتباطی قدرتمند روزهای اول بسیار بودند جوانان و نوجوانانی که در حال بلوتوث بازی می دیدیم و محتوای اغلب غیراخلاقی یا خشونت بار کلیپهایی که رد و بدل می شد برایمان نگران کننده بود. اما جو و التهاب آن که خوابید همه چیز در حد معقول شد و جای آن بی اخلاقیها را کلیپهای شاد و مفرح و یا سیاسی و فکری گرفت، اگر چه قابل انکار نیست که کلیپهای غیراخلاقی یا خشونت بار هنوز هم کماکان رد و بدل می شود ولی این موضوع در حاشیه است و استفاده ها در حد نرمال است.
چندی پیش در نقطه ای دورافتاده در کشور در موبایل جوانها کلیپ سخنرانی آقای کدیور در مورد ولایت فقیه و نیز کلیپ سخنرانی انتقادی آقای علیخانی در مجلس را دیدم. جوانها با هیجان و علاقه آنها را نمایش می دادند و با دقت به حرفها گوش می دادند. این صحنه ای است که مشابه آن را در طول یکی دو سال اخیر بارها دیده ام.
خوشبختانه تب رقابتِ بازار میان اپراتورهای موبایل پای آن را به بسیاری از روستاهای کشور در دورافتاده ترین نقاط کشور باز کرده. به علاوه جوانها از این رسانه تازه استقبال بسیار خوبی دارند. همچنین شما در مهمانی های خانوادگی رد و بدل شدن کلیپهای موبایل میان بزرگترهای فامیل را هم به کرّات می بینید. بنابراین به هیچ عنوان نباید قدرت موبایل و بلوتوث را به عنوان ابزار ارتباطی و رسانه مردم دست کم گرفت.
سایتهای کلمه و سحام نیوز هم بهتر است همراه با اخبار نوشتاری که از آقایان کروبی و میرحسین پخش می کنند، حتماً نسخه های موبایلی (ترجیحاً با فرمتهای 3gp و mp4) از سخنان و نظرات ایشان را البته به صورت کاملاً مختصر و مفید روی وبسایتشان قرار دهند تا دست به دست بچرخد و ایده زیبای هر شهروند یک رسانه همواره در عمل انجام پذیرد.
به علاوه دوستان اهالی وبلاگستان که ضمناً عضوی از جامعه سبز نیز هستند ضروری است ضمن جدی گرفتن این موضوع با دانلود کلیپهای آگاهی بخش و گسترش آنها در نفوذ حقایق و آگاهی ها در جامعه بکوشند.
یادمان باشد بسیاری از حقایق مهم در دوره اعتراضات خیابانی تنها از طریق مستندهایی که توسط دوستان در اینترنت قرار داده می شد و بعد از طریق موبایل دست به دست در جامعه می چرخید، به گوش مردم می رسید و دست صدا و سیما را رو می کرد.
balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر