web 2.0

۲.۵.۸۷

راهنمای جامع ولگردی

یا: جاهایی از ایران که پیش از مرگ باید دید
فروردین را باید با گشت و گذار در کوهپایه های زاگرس آغاز کرد. طبیعت بیرون از شهرهای گچساران، ممسنی، کازرون و کوهپایه های گرمسیری زاگرس در خوزستان و بختیاری و لرستان در ابتدای بهار بی نهایت زیبا و دیدنی می شوند. همه جا سبز می شود و شقایقها و سایر گلها سراسر کوهپایه ها را می پوشانند. هوا کاملاً معتدل است و هر جا چادر بزنید (چنانچه باران نبارد) بدون دغدغه سرما و گرما شبی لذت بخش را در دامن کوه خواهید گذراند.
اگر در اردیبهشت سری به گردنه حیران نزده اید نیم عمرتان بر فناست! گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل قرار دارد و یک سمت شما مرز جمهوری آذربایجان است و سمت دیگرتان خاک عزیز ایران. اگر به این گردنه رفتید آشِ دوغ دکه های آش فروشی و بسته های گل گاو زبان (برای اعصاب مفید است) آن را از دست ندهید.
خرداد، ماهِ زیبایی شمال است. ماه تیر و مرداد که معمولاً شما برای شمال گردی انتخاب می کنید زمان بسیار نامناسبی است. هوا گرم و شرجی است و طبیعت جلوهٴ آنچنان تازه و زیبایی ندارد و تنها مزیت آن تعطیلی بچه مدرسه ای هاست. اگر فرزند محصل ندارید بهترین زمان برای گشتن شمال بی شک خرداد (و اردیبهشت) است. جواهر ده در رامسر، ییلاقهای دو هزار و سه هزار تنکابن، سواحل مازندران، شهر لاهیجان (یکی از زیباترین و تمیزترین شهرهای شمال)، تالاب انزلی، ییلاقهای تالش و اَسالِم، بازدید از سوسن چلچراغهای لوشان، قلعه رودخان در فومن و بسیاری نقاط زیبای دیگر از جمله جاهایی است که به دیدنش می ارزد.
تابستان زمان مناسبی برای گشت و گذار در مناطق سردسیری است. سرعین و تبریز و طبیعت یاسوج و بسیاری شهرهایی با آب و هوای مشابه. شبهای تابستان اصفهان خنک و دلپذیر است و عصرها دیدن زیباییهای بی نظیر عالی قاپو و میدان شاه یا امام آدم را به وجد می آورد. غرق شدن در کاشیکاریها به ویژه سقف گنبدهای مسجد شاه و مسجد شیخ از آن لذتهایی است که نمی توان به فراموشی سپرد. ظهر تابستان شیراز گرم است اما بقیه ساعات روز هوا خوب است و دیدن باغ ارم و سعدیه و دروازه قرآن و نارنجستان و سرای مشیر و دهها جای دیگر فوق العاده است. اول شب حافظیه کنار دیوارهای آجری نشستن و حافظ خواندن از جذابترین تفریحات زندگی من است. در کل شیراز را بسیار دوست دارم. هم به خاطر آب و هوای بی نظیرش که نه تابستان دشواری دارد و نه زمستانی چندان سرد، و هم به خاطر ده ها اثر هنری و تاریخی بی همتا و لابد به خاطر دوستان بسیار خوبی که در این شهر دارم. و البته شهری است پر کرشمه و حوران ز شش جهت!
زمستان فصل بازدید از ساحل های خلیج فارس است و جزیره های کیش و قشم. آب و هوای این مناطق در این فصل رویایی و باورنکردنی است. زیباییهای دریای جنوب صد چندان می شود. هر کس ندیده بداند ساحل های دریای جنوب از دریای شمال بسیار زیباتر و البته امن تر است. دریا تا دهها متر زلال است و هر چه در آب پیش بروید زیر پایتان (مثل دریای شمال) خالی نمی شود و از غرق شدن خبری نیست. این قصه ها را هم درباره کوسه نشنیده بگیرید. این همه سال که ما چیزی ندیدم و نشنیدیم از حمله این جانور بدبخت که خود دائم شکار آدمیزاد است (از قرار مُحللین گوشتش را حلال کرده اند!). برای اطمینان از محلی ها درباره جاهای مطمئن تر که حضور کوسه و عروس دریایی (بر خلاف برخی قصه پردازیها نیشش خطر چندانی ندارد) نداشته باشد آبتنی کنید. البته یادتان باشد آب دریای جنوب شورتر از دریای شمال است و بعد از آب تنی دوش گرفتن لازم می شود. زمستان بهترین فصل برای دیدار از جزیره کیش است. اگر نمایشگاهی برپا نکرده باشند، قیمتها از همیشه مناسب تر است و جزیره هم شلوغ و غیرقابل تحمل نیست. زیبایی جزیره، خلوتی آن به علاوه هوای بسیار مطبوع خاطره یک سفر فراموش نشندنی را در ذهن شما حک می کند.
ممنون که حوصله کردید و این مطلب را خواندید. تا یادم نرفته چند جای دیگر که حتماً پیش از مرگ باید دید را هم بگویم: دریاچه ارومیه و باغهای آن، آبشار مارگون بین یاسوج و سپیدان، بهشت گمشده در فارس، دریاچه پریشان و غار شاپور و شهر باستانی بیشاپور در کازرون، گردنه الماس بین اسالم گیلان و خلخال و ...
اگر خواستید به این مطلب چیزی بیافزایید در کامنتها بنویسید تا به صحن علنی وبلاگ بیاید.

طه:

به نظر من میشه به این فهرست : جنگل ابر شاهرود ، قلعه الموت و ده های اطرافش مثل گازرخان مخصوصا تو فصل برداشت گیلاس یعنی اواخر خرداد رو اضافه کرد . همین طور دریاچه اوان قزوین البته نه در آخر هفته بلکه روزهای خلوت و مخصوصا در اردیبهشت .کویر مزینان در اواسط پاییز به خاطر فوران ستاره ها و کاروان سراهای مخروبه و زیبایی که دیری نمی پاید تا به تاریخ بپیوندد .

balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر