web 2.0

۱۸.۱۰.۸۶

برنامه انتخاباتی اطلاح طلبان

تنور انتخابات مجلس هشتم در حال داغ شدن است. اصلاح طلبان برنامه هایشان برای شرکت در انتخابات را اعلام کرده اند. این برنامه هفت فصل است: تبیین اهداف، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی، سیاسی و روابط خارجی، امنیتی – دفاعی – قضایی و سرانجام امور اداری و مدیریتی.
برنامه نسبتاً جامع و کامل است اما مثل همیشه در بسیاری از موارد کلی گویی شده و از جملات کلیشه ای مورد استفاده هر دو جناح استفاده زیادی شده. بدیهی است رای دهندگان به هیچ عنوان تمایلی به شنیدن برنامه ها و وعده های مبهم و غیر صریح ندارند و همین عاملی است که رئیس جمهور فعلی را بر کرسی نشاند (اگر چه رک گویی هایش غیر واقعی از آب درآمد).
به هر حال صرف داشتن یک برنامه مکتوب و مدون روند قابل احترام و مثبتی است که امیدوارم برای هر دو جناح رسم شود. چرا که بدین ترتیب هر کس تکلیف خودش را به خوبی در می یابد.
موضوع دیگری که در این برنامه جلب توجه می کند تاکید زیاد بر نارسایی های حریف است (به صورت غیرمستقیم). در واقع همان حربه کلیشه ای ترسنادن رای دهندگان از اشتباهات و ضعف های حریف. مثلاً: ( بازگرداندن اعتدال در رفتارها و مناسبات داخلی و ... ).
نکته ای که برای خود من بسیار جالب بود و می دانم در نتیجه انتخابات تاثیر خواهد داشت موضوع دردسرساز بنزین بود. آیا اصلاح طلبها برنامه صریحی برای آن دارند؟ با توجه به قید نشدن آن در برنامه شان لابد ندارند. یادمان باشد تعلل و بی برنامگی و بدتر از همه ترس برای ارائه برنامه ای روشن و کاربردی کار را به آن جا رساند که این کار به دولت فعلی محول شد تا با آن پا بر گلوی ملت نهد. اگر استراتژیست های سپاه در آستانه انتخابات یکباره برنامه ای مقبول عوام از آستینشان درآورند دوستان به کلی کیش و مات خواهند شد!
برخی نکات بسیار جالب و نو هم در برنامه دیده می شد. مثلاً تصویب قانون جلوگیری از انحصار و تشکیل تراست. که خود جای بحث فراوانی دارد. وجود و احاطه لایه هایی از اصلاح طلبان که در تراست های فعلی ذینفع هستند و لایه های مقدسی از جناح راست که در انحصارهای اقتصادی دخیلند در این قاعده می گنجند یا مستثنی هستند؟ این قوانین ضد انحصار شامل شرکتهای غیرمنصفی همچون ایران خودرو و سایپا هم خواهد شد؟
برای دیدن متن کامل برنامه های ائتلاف اصلاح طلبان به این آدرس در سایت نوروز مراجعه فرمایید.
همچنین سایت بهارستان هشتم با شعار (همراه شو عزیز) به عنوان سایت رسمی ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات آتی است که دعوت می کنم از آن بازدید کنید.
balatarin
Delicious
Twitter

0 نظر:

ارسال یک نظر