web 2.0

۱۴.۱۱.۸۵

ما مردان و حقوق زنان

بحثی که در پی می آید در جواب یا جدل با آقایانِ موردِ خطابِ خورشید خانم و سبیل طلا و سایر زنان وبلاگستان نیست، بلکه تلاشی است برای منصفانه اندیشیدن به برخی اعمال و افکار خودما (جماعت ذکور وبلاگستان وحتی ایران):

با دنبال کردن پیوندی از خورشید خانم به مصاحبه ای از شهرنوش پارسی پور در ایران امروز رسیدم. در این مصاحبه پارسی پور از مشکلات جسمی و روحی اش گفته. از اینکه بندهای کهنه، ولی محکم سنت و میله های زندان حق داشتن زندگی درست و انسانی را از زنانی چون او سلب کرده. زنان جامعه ای که بسیاری از رفتارهای مردانش از این دست است. او گرچه به خودارضایی اعتراف می کند ولی مثل بسیاری از مردان مثلاً روشنفکر وبلاگستان آن را خوب جلوه نمی دهد و جایگزینی برای رابطه سالم ج.ن.س.ی نمی داند. با این حال لحن دوستان وبلاگنویس (مرد) نسبت به خاطراتش جداً آزاردهنده است. این ریاکاری ها بدجوری حال آدم را به هم می زند. بسیاری از اهالی وبلاگستان برای گروه های هم.ج.ن.س گرا و یا ج.ل.ق.و.ز.های محترم آنچنان دل می سوزانند که بیا وببین! آنوقت برخوردهاشان با خواست ها و دردهای یک انسان (فارغ از جنسیتش) این است. آنچه من به عینه دور و برم دیده ام این است که نگاه مردان به رابطه زن و مرد صرفاً ج.ن.س.ی است و حال آنکه بسیاری از زنان بیشتر شیفته حرف زدن و خندیدنهای ذکره شده در مصاحبه خانم پارسی پور هستند (گرچه قطعاً رابطه جنسی طبیعتاً برای آنها هم مهم است):

{{ در مورد رابطه جنسي، من سالهاست که دوست مرد ندارم. يعني از سال 1359 بنابراين مي شه بيست و سه سال، بدون مرد زندگي مي کنم. گاهي هم خود ارضايي مي کنم، ولي اون کار رو هم دوست ندارم. چون يکي از بدي هاي خود ارضايي اينه که شخص تصويرهاي زشت تو مغزش منعکس مي کنه براي اينکه بتونه به اصطلاح خودارضايي کنه، و اين رو اصلا خوشم نمياد. وقتي شما با يه مرد همخوابه مي شيد، رابطه خيلي طبيعيه. با مرد يه مقدار حرف مي زنيد، مي خندين. بعد اين کار اتفاق ميفته. وقتي که خود ارضايي ميکنيد، مغزتون فکرهاي زشت مي سازه. همين جاست که فکر مي کنم خود ارضايي باعث بيماري ميشه. چاره اي هم نيست ديگه، چون شخصي که داره اين عمل رو انجام ميده، به اصطلاح خودش يه نفره، به جاي دو نفر داره عمل مي کنه. ولي ما بايد از اينها حرف بزنيم. درباره اش صحبت کنيم. بايد بگيم چون تمام افرادي که دچار اين مشکلاتن، بايد يواش يواش ياد بگيرن با هم حرف بزنن. }}

هر چه در زمانه گشتم مصاحبه جدید ایشان را نیافتم تا ببینم آنجا چه گفته اند ولی اگر همین تفکرات که گویا 3 سال پیش مطرح شده، بیان شده باشد مبحثی قابل تأمل برای ما مردان روشنفکرنمای پرمدعاست تا به جای فک زدنِ مدام، دقیق و منتقدانه به رفتارهای خودمان بیندیشیم.

به نظر من بهانه خوبی است که فارغ از هوچی گری های فیمینستی یا آنتی فیمینیستی به این مباحث پردخته شود. دردها و مشکلات انسانهایی که در وبلاگ سبیل طلا به آنها پرداخته شده انصافاً قابل تأمل است. گر چه ساده انگارانه است اگر مشکل را مثل او در شکستن تابوی نام بردن از آلت و غیره بدانیم.
balatarin
Delicious
Twitter

6 نظر:

Anonymous گفت...

سلام
من یه دخترم و کاملاًموقعیت این خانوم رو درک میکنم،متاسفانه نگاه کاملا...آقایون به خانومها خیلی آزاردهنده است وحقیقتش خود ...برای من 10٪اهمیت و احساسات،عواطف وصحبتهای بعدش 90٪اهمیت داره،که بدبختانه وقتی کسی رو حتی با شناخت راه میدم دیگه از اون 90٪خبری نیست و خب من هم یه مدت بعد کنار میکشم خوبه آقایون ایرانی کمی به احساسات بهای بیشتری بدن و گرنه خودارضایی هیچ فرقی با همبستری نداره و تازه از اینکه احساس وسیله بودن کنم خیلی بهتره

Anonymous گفت...

سلام
من یه دخترم و کاملاًموقعیت این خانوم رو درک میکنم،متاسفانه نگاه کاملا...آقایون به خانومها خیلی آزاردهنده است وحقیقتش خود ...برای من 10٪اهمیت و احساسات،عواطف وصحبتهای بعدش 90٪اهمیت داره،که بدبختانه وقتی کسی رو حتی با شناخت راه میدم دیگه از اون 90٪خبری نیست و خب من هم یه مدت بعد کنار میکشم خوبه آقایون ایرانی کمی به احساسات بهای بیشتری بدن و گرنه خودارضایی هیچ فرقی با همبستری نداره و تازه از اینکه احساس وسیله بودن کنم خیلی بهتره

اشکان گفت...

سلام
تقلای من بیهوده است
زمین گرد است
و همه چیز دوباره/ به مدار خویش باز می گردد...
زیاد نمی خواد به این مردا خرده بگیری!!!
موفق باشی... گاهی سری هم به ما بزن مومن

اشکان گفت...

سلام
تقلای من بیهوده است
زمین گرد است
و همه چیز دوباره/ به مدار خویش باز می گردد...
زیاد نمی خواد به این مردا خرده بگیری!!!
موفق باشی... گاهی سری هم به ما بزن مومن

peyman گفت...

متتٌی عزیز! کسایی مثل خانم پارسی پور کمی زودتر و کمی ناکجا به دنیا اومدند به همین خاطر حرفهاشون هم با کج سلیقگی برداشت میشه، فراموش نکنیم که چه طور با کتاب زنان بدون مردانشون برخورد شد، آدمهای پیشرو تو تمام دنیا صف شکنن و مجبورت همه نوع برچسبی رو تحمل کنن،ولی شهامت ایشون مثال زدنیه و میتونه تابوهای فکری جهان سومی رو روزی بشکنه

peyman گفت...

متتٌی عزیز! کسایی مثل خانم پارسی پور کمی زودتر و کمی ناکجا به دنیا اومدند به همین خاطر حرفهاشون هم با کج سلیقگی برداشت میشه، فراموش نکنیم که چه طور با کتاب زنان بدون مردانشون برخورد شد، آدمهای پیشرو تو تمام دنیا صف شکنن و مجبورت همه نوع برچسبی رو تحمل کنن،ولی شهامت ایشون مثال زدنیه و میتونه تابوهای فکری جهان سومی رو روزی بشکنه

ارسال یک نظر