web 2.0

۱۱.۱۰.۸۵

ترجمه قرآن و حقیقت

در وبلاگ محمد مهدی حقیقت مطلبی دیدم با عنوان « ترجمه(؟)ی آیه‌ی نور» دیدم. ترجمه موجود در این سایت منقول از قرآن چاپ سال 1373 « انتشارات دارالقرآن» است. این ترجمهٔ معیوب به حدی گویاست که توضیح اضافه ای نداده (یااحتیاط کرده).

من نسخه انتشارات «به نشر» آقای مکارم چاپ 1384 را دارم که قاعدتاً ویرایش و اصلاح شده. در سایت پارس قرآن هم جستجو کردم. متن ترجمه اینگونه است:

{{ خداوند نور آسمانها و زمين است، مثل نور خداوند همانند چراغداني است كه در آن چراغي (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابي قرار گيرد، حبابي شفاف و درخشنده همچون يك ستاره فروزان، اين چراغ با روغني افروخته مي‏شود كه از درخت پر بركت زيتوني گرفته شده كه نه شرقي است و نه غربي (آنچنان روغنش ‍ صاف و خالص است كه) نزديك است بدون تماس با آتش شعله ور شود، نوري است بر فراز نور، و خدا هر كس را بخواهد به نور خود هدايت مي‏كند و خداوند به هر چيزي آگاه است.

عربی آیه:

الله نور السماوات والارض مثل نوره كمشكاه فيها مصباح المصباح في زجاجه الزجاجه كانها كوكب دري يوقد من شجره مباركه زيتونه لا شرقيه و لا غربيه يكاد زيتها يضيء و لو لم تمسسه نار نور علي نور يهدي الله لنوره من يشاء و يضرب الله الامثال للناس و الله بكل شيء عليم. }}

بخشهایی ار تفسیر آیه را هم برای اطلاعات کامل تر اینجا آورده ام، به نوعی می تواند همان کاربردی که ویکی، انکارتا یا بریتانیکا در کمک به ترجمه متن دارند را داشته باشد. تفسیر آيه نور:

{{ اگر بخواهيم براى ذات پاك خدا تشبيه و تمثيلى از موجودات حسى اين جهان انتخاب كنيم آيا جز از واژه نور مى توان استفاده كرد؟! ...

و جالب اينكه هر موجودى به هر نسبت با او ارتباط دارد به همان اندازه نورانيت و روشنائى كسب مى كند:

قرآن نور است چون كلام اوست ./ آئين اسلام نور است چون آئين او است ./ پيامبران نورند چون فرستادگان اويند. / امامان معصوم انوار الهى هستند چون حافظان آئين او بعد از پيامبرانند. / ايمان نور است چون رمز پيوند با او است ./ علم نور است چون سبب آشنائى با او است .

در كتاب ((توحيد)) از امام رضا (ع) چنين آمده :((او هدايت كننده اهل آسمانها و هدايت كننده اهل زمين است)). ... و به اين ترتيب همه انوار هستى از نور او مايه مى گيريد، و به نور ذات پاك او منتهى مى شود.

... كوتاه سخن اينكه : مشكاة محفظه اى براى چراغ در مقابل حمله باد و طوفان بود، و از آنجا كه غالبا در ديوار ايجاد مى شد نور چراغ را نيز متمركز ساخته و منعكس مى نمود.

زجاجه يعنى شيشه ، و به معنى حبابى است كه روى چراغ مى گذاشتند تا هم شعله را محافظت كند و هم گردش هوا را، از طرف پائين به بالا، تنظيم كرده ، بر نور و روشنائى شعله بيفزايد.

مصباح خود ((چراغ )) است كه معمولا با فتيله و يك ماده روغنى قابل اشتعال افروخته مى شده است .

جمله ((يوقد من شجرة مباركة زيتونة لا شرقية و لا غربية)) اشاره به ماده انرژي زاى فوق العاده مستعد براى اين چراغ است ، چرا كه ((روغن زيتون )) كه از درخت پر بار و پر بركتى گرفته شود يكى از بهترين روغنها براى اشتعال است، آنهم درختى كه تمام جوانب آن به طور مساوى در معرض تابش نور آفتاب باشد، نه در جانب شرق باغ و كنار ديوارى قرار گرفته باشد و نه در جانب غرب كه تنها يك سمت آن آفتاب ببيند، و در نتيجه ميوه آن نيمى رسيده و نيمى نارس و روغن آن ناصاف گردد.

اينها همه از يكسو، در حقيقت بيانگر جسم و ظاهرشان است ....

توضيح اينكه : نور ايمان كه در قلب مؤ منان است داراى همان چهار عاملى است كه در يك چراغ پر فروغ موجود است :

((مصباح )) همان شعله هاى ايمان است كه در قلب مؤ من آشكار مى گردد و فروغ هدايت از آن منتشر مى شود.

((زجاجه )) و حباب قلب مؤ من است كه ايمان را در وجودش تنظيم مى كند.

و ((مشكاة )) سينه مؤ من و يا به تعبير ديگر مجموعه شخصيت و آگاهى و علوم و افكار او است كه ايمان وى را از گزند طوفان حوادث مصون مى دارد.

و شجره مباركه زيتونه همان وحى الهى است كه عصاره آن در نهايت صفا و پاكى مى باشد و ايمان مؤ منان به وسيله آن شعله ور و پر بار مى گردد. ... }}

من از میان ترجمه هایی که تا کنون دیده ام یکی از روانترین و فارسی ترین و به ویژه از لحاظ (Meaning Based) بودن، ترجمه آقای مکارم را مثلاً در قیاس با ترجمه مرحوم قمشه ای که بسیار (Form Based) است پسندیده ام و خوشبختانه همانطور که پیشتر گفتم ایراد ذکر شده توسط آقای حقیقت در ویرایشهای جدید این ترجمه تا حدی مرتفع گردیده.

پیوندهای مرتبط:

قرآن با ترجمه آقای مکارم – جهت دانلود

پارس قرآن با امکان جستجو

تفسیر آیه نور

balatarin
Delicious
Twitter

2 نظر:

سبا گفت...

سلام و ممنون از تحقيقتون ، براي من آموزنده بود ، آنچه كه از اين ايه درك كردم اينكه خداوند نه فقط داراي تاثير نوراني (شعله چراغ ) بلكه به ذات خالص و نوراني است (روغن چراغ ). راستي
چهار تا چشم متتي نماد چه چيزهايي هستند كه باعث مي شه همه چيز ببينه؟

سبا گفت...

سلام و ممنون از تحقيقتون ، براي من آموزنده بود ، آنچه كه از اين ايه درك كردم اينكه خداوند نه فقط داراي تاثير نوراني (شعله چراغ ) بلكه به ذات خالص و نوراني است (روغن چراغ ). راستي
چهار تا چشم متتي نماد چه چيزهايي هستند كه باعث مي شه همه چيز ببينه؟

ارسال یک نظر