web 2.0

۱۱.۱۰.۸۵

تقسیم اصول گرایان

سه شنبه:5/10/85 محسن رضایی مصاحبه ای با روزنامه جام جم انجام داده. در این مصاحبه فرمانده سابق سپاه و دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت حرفهای جالبی را مطرح کرده. او اینبار رک و راست جناح راست را شامل سه بخش دانسته:

محافظه کارها: از دید ایشان در واقع همان راست سنتی و بدنه قدیمیتر جناح راست است که رویکردی محتاطانه و محافظه کارانه در عملکردش دیده می شود.

راست افراطی: آقای رضایی آنها را شامل هواداران آقای مصباح و طیفی از حامیان رِییس جمهور که رویکری افراطی و رادیکال دارند، می داند.

اصولگرایان: تعریف رضایی از اصطلاح "اصولگرا" با آنچه پیشتر مطرح شده متفاوت است. او که خود را جزو این گروه سوم می داند،گستره وسیع تری برای اصولگرایی قایل است. تعریف او صف بندیهای مرسوم ( در این سالها ) چپ و راست را می شکند و شامل سیاستمداران دین گرایی می شود که در اوایل انقلاب جوان بودند و بسیاری از اقدامات رادیکال آت سالها به آنها منتسب است و بعدها سهم کمتری از قدرت ( به نسبت قدیمیتر هایی که رضایی آنان را امروزه محافظه کار می شمرد ) بدست آوردند و البته با توجه به تجربیات سالهای بعد اکنون رویه ای میانه رو تر و معتدل تر را در پیش گرفته اند.

به نظر می رسد که با توجه به خبرسازیهای چند ماه اخیر و گاه افشاگریها و تعاریفی که اخیراً آقای رضایی ارایه می دهد، می خواهد جبهه جدیدی در سیاست ایران بگشاید. البته سیاست ما هم مثل اکثر کارهایمان وابسته به نامهای بزرگ و قطبهای سیاسی است. چنانچه در انتخابات اخیر نیز حزبها وجناحها تحت عناوین حامیان احمدی نژاد،حامیان قالیباف،حامیان خاتمی و حامیان کروبی شناخته می شدند.

از قرار رضایی خود و همفکرانش را در قالب هیچ یک از این گروهها نمی بیند و ضمناً با توجه به سوابق انقلابی،نظامی و سیاسی اش مهره ای بزرگتر ازآن است که پای علم هر یک از این چهره های سیاسی سینه بزند.

با این تفاسیر به نظر من باید در انتظار حزب یا صف بندی تازه ای در صحنه سیاسی کشور باشیم.صف بندی ای که با توجه به شکل دهندگانش به جناح راست و موضع گیری های آن نزدیکتر خواهد بود، اما احتمالاً تللاش خواهد نمود که با چپها هم تعامل داشته باشد. ( شاید شبیه رفتارهای سیاسی قالیباف و حامیانش ). باید صبر کرد و دید که آیا سردار می تواند این جبهه تازه را شکل دهد؟

balatarin
Delicious
Twitter

2 نظر:

rahimfar گفت...

salam
derod bar shoma
be man sar bezan
www.mobarezan.blogfa.com

rahimfar گفت...

salam
derod bar shoma
be man sar bezan
www.mobarezan.blogfa.com

ارسال یک نظر